Paardenvlees uit schap na Radar
Supermarktketens nemen maatregelen naar aanleiding van de uitzending van TROS Radar over misstanden in slachthuizen voor paarden in Noord- en Zuid-Amerika. In het consumentenprogramma werden gisteren beelden getoond van het lijden van paarden voordat ze geslacht worden.
De supermarkten voelen zich volgens TROS Radar genoodzaakt te reageren omdat er een storm van verontwaardiging opstak op sociale media en websites.
Uit de schappen
Jumbo en Albert Heijn gaan onderzoeken hoe het vlees in de schappen van hun supermarkten terechtkomt. Coop en Deen gaan een stap verder: zij stoppen per direct met de import van paardenvleesproducten uit Noord- en Zuid-Amerika.
Snackproducent Ad van Geloven/MORA heeft verontruste consumenten die een handtekeningenactie op internet hebben gesteund een uitgebreide reactie gestuurd. Daarin belooft het bedrijf dat er een uitgebreid onderzoek komt naar de herkomst van het paardenvlees dat in een aantal snacks wordt verwerkt. Indien nodig worden er maatregelen genomen, stelt het bedrijf.
Kamervragen
PvdA-Kamerlid Sjoera Dikkers heeft naar aanleiding van de uitzending tijdens het Vragenuurtje in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Edith Schippers van Welzijn en Volksgezondheid. Schippers zegt dat ze wil dat er betere etikettering komt, waarbij de herkomst van paardenvlees in producten duidelijk wordt aangegeven.