NOS NieuwsAangepast

Unicef verdient aan sms-foutje

Een Britse Twitteractie voor kankeronderzoek leidt per ongeluk ook tot meer donaties voor het VN-kinderfonds Unicef. Ook het WNF profiteert van alle aandacht, meldt de BBC.

Deelnemers aan de actie #nomakeupselfie, waarbij mensen een foto van zichzelf op Twitter zetten en een bedrag doneren, vergissen zich met enige regelmaat in het woord dat ze moeten sms'en. Wie BEAT stuurt doneert aan Cancer Research UK, maar wie DONATE sms't, geeft geld aan Unicef.

Daarnaast wil de autocorrectie van een smartphone het woord BEAT ook nog wel eens veranderen in BEAR. Wie dat naar het nummer sms't, krijgt van het WNF informatie toegestuurd over het adopteren van een ijsbeer.

Bericht terug

De #nomakeupselfie-actie heeft in Groot-Brittannië al meer dan een miljoen pond opgeleverd voor kankeronderzoek. Cancer Research UK heeft geen idee hoe de virale actie is begonnen, maar is blij met alle aandacht.

Unicef heeft abusievelijk al ruim 18.000 pond binnengekregen. De organisatie heeft het kankerfonds al benaderd om het geld te doneren. Het WNF benadrukt dat er geen geld is afgeschreven, maar alleen informatie wordt verzonden.

"We hadden meteen door dat er iets misging toen er zoveel interesse was in een campagne waar we momenteel geen aandacht voor vragen. Mensen krijgen nu automatisch een berichtje terug waarin de fout wordt uitgelegd", zegt het WNF. "We steunen de actie voor het kankeronderzoek, maar een selfie van een ijsbeer is moeilijk te vinden en voor zover we weten hebben ze nooit make-up op."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl