ING: reclame gebaseerd op betalingsgedrag
Aanbiedingen krijgen op basis van je betalingsgegevens, dat wil de ING gaan aanbieden. Tenminste, als de proef die de bank dit jaar gaat uitvoeren, succesvol is.
Als klant van de ING kan je aangeven of je je gegevens wil inzetten om aanbiedingen te krijgen van bedrijven waar je regelmatig winkelt. Directeur van de afdeling Particulieren, Hans Hagenaars, legt uit: "Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Dat centrum kan dan op het juiste moment een scherp aanbod doen."
Bedenkingen
De eerste reacties zijn niet positief. Een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer heeft grote bedenkingen bij het plan van de ING. De partijen vrezen voor de privacy van de klanten en willen opheldering van minister Dijsselbloem. CDA'er Eddy van Hijum zegt: "Er wordt hier naar mijn mening een grens overschreden." Kees Verhoeven van de D66 is net zelf als klant overgestapt naar de ING. "Krijg ik dit. Er is in Nederland een enorme markt voor een fatsoenlijke bank", zegt hij.
Ook de Consumentenbond staat niet te juichen. De bank mag de gegevens niet gebruiken om geld te verdienen, zeggen ze: "Er ligt namelijk ook gewoon een gedragscode van de bankensector zelf, waarin staat in dat banken klantgegevens niet voor andere doeleinden mogen gebruiken dan waarvoor ze zijn verzameld - en dat is dit toch duidelijk wel." En dan heb je ook nog de privacywetgeving, zegt de bond.
Maar het werkt allemaal anders, zegt de ING. Klanten geven vóóraf aan dat ze interesse hebben en hun prvicacygevoelige informatie ter beschikking willen stellen. En pas als bedrijven een aanbod willen doen, bekijkt de bank welke klanten interesse hebben en analyseert dan voor wie van die klanten deze aanbieding interessant is. Deze aanbieding gaat nooit rechtstreeks van bedrijf naar klant. "Wij ontvangen het aanbod en zetten dat door naar de mensen die zich hebben aangemeld", aldus de ING.
Geen winst
Daar krijgen ze inderdaad geld voor van de adverteerders, "maar we willen er geen winst op maken. Als het kostendekkend is, is het al genoeg". Het gaat de bank in eerste instantie om de diensterverlening. Hagenaars wil het plan testen met een paar duizend klanten. Als de proef succesvol is, kan de ING de dienst beschikbaar maken voor alle 4,2 miljoen klanten.
De bank verwacht wel discussies over de privacy: "We moeten ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert. Ook al is er technisch meer mogelijk." De ING benadrukt zich aan de wet te houden en van tevoren toestemming aan de klanten te vragen.
Vorig jaar had betalingsverwerker Equens al een vergelijkbaar plan: pingegevens verkopen aan adverteerders. Daar was zoveel weerstand tegen, dat het bedrijf er uiteindelijk van afzag.
Door: Jeroen