Waar verdient WhatsApp geld mee?
Mensen met elkaar verbinden, dat is volgens het persbericht over de overname van WhatsApp door Facebook de gezamenlijke missie van de bedrijven. Maar het verdienmodel achter die missie is bij WhatsApp compleet anders dan bij Facebook.
Facebook verdient bijna al zijn geld met de verkoop van advertenties. WhatsApp is juist 100 procent advertentievrij, een kenmerk waar de oprichters trots op zijn.
"Tegenwoordig weten bedrijven echt alles over jou, je vrienden en je interesses. En ze gebruiken al deze kennis om advertenties te verkopen", zei topman Jan Koum van WhatsApp een tijd terug in een blogpost. "Toen we samenkwamen om aan ons eigen project te beginnen, wilden we met iets komen dat niet het zoveelste advertentie-verkoopkanaal zou worden."
Koum zou op zijn bureau een geel post-it-briefje hebben met daarop het motto 'Geen reclames, geen spelletjes, geen gimmicks'. Tot nu toe heeft WhatsApp zich aan die belofte gehouden.
Niet gratis
De dienst verdient dus niks aan reclames, maar is dan ook in tegenstelling tot Facebook niet gratis. In de beginjaren van WhatsApp moesten gebruikers de app kopen voor een klein bedrag. Tegenwoordig is de app voor nieuwe gebruikers het eerste jaar gratis, maar daarna moeten ze jaarlijks 99 dollarcent betalen om WhatsApp te kunnen blijven gebruiken.
WhatsApp publiceert geen cijfers over de omzet en winst, maar het bedrijf verdient dus maximaal 1 dollar per gebruiker per jaar. In de praktijk zal dat een stuk minder zijn, omdat een deel van de gebruikers nog in het eerste gratis jaar zit en dus niks betaalt. En een ander deel heeft de app ooit gekocht en hoeft daarom geen jaarlijks abonnement te betalen.
Twee opties
Ervan uitgaande dat WhatsApp niet opeens toch advertenties gaat plaatsen, heeft het bedrijf twee mogelijkheden om de inkomsten te verhogen.
De eerste optie is om meer gebruikers aan zich binden. 450 miljoen zijn het er nu en dagelijks komen er meer dan een miljoen gebruikers bij. Facebook zegt dat het aantal gebruikers snel richting de 1 miljard gaat.
De tweede mogelijkheid is het duurder maken van het abonnement. Dat is een makkelijke stap om meer te verdienen, maar brengt het gevaar met zich mee dat gebruikers WhatsApp juist verruilen voor gratis of goedkopere alternatieven.
Zelfstandig
Hoe dan ook, Facebook heeft geen 19 miljard dollar neergeteld om alleen maar een nieuwe inkomstenstroom aan te boren. Facebook krijgt het nu voor het zeggen bij een concurrent van zijn eigen berichtendienst en kan dus bepalen hoe WhatsApp zich verder ontwikkelt. Facebook zegt dat WhatsApp een zelfstandig bedrijf blijft met een eigen app.