NOS NieuwsAangepast

Doodskist Mulisch op reclame

Op 1500 reclameposters door heel Nederland prijkt een foto van de begrafenis van Harry Mulisch. Op de foto is te zien hoe de kist van de schrijver door zes mannen met hoge hoeden over een beboste begraafplaats Zorgvlied wordt gedragen.

Een prachtig plaatje, dacht het reclamebureau dat de opdracht had gekregen voor een reclamecampagne over testamenten. Mee eens, dacht directeur Albert van der Wijk van de Nationale Notaris, die de opdracht had verstrekt. "Klaar om te gaan? Doe de gratis testamentscan bij nationalenotaris.nl" staat eronder.

Familie geschrokken

De familie Mulisch zag de poster vorige week hangen in Amsterdam en schrok behoorlijk. De familieleden waren niet geïnformeerd door het reclamebureau, dat de foto had gekocht van fotograaf Merlin Daleman. Ook directeur Van der Wijk wist niet dat de foto was genomen op de begrafenis van de in 2010 overleden schrijver.

"Voor mij was het gewoon een mooie foto", zegt hij. En over de familie: "Ik was verrast dat ook de familie niet op de hoogte was."

In gesprek

De Nationale Notaris heeft inmiddels contact gehad met de familie. Er zijn 1500 posters verspreid in twaalf plaatsen en er liggen er nog 3500 op de plank.

"Wij hebben met de familie besproken dat we bereid zijn te praten over het beperken van de campagne, als de familie dat wil", zegt Van der Wijk. "We zijn nog in gesprek met de familie en we wachten nog even wat hun wens en hun standpunt is."

Mocht de familie aandringen op het stopzetten van de campagne, dan betekent dat een flinke financiële tegenvaller voor de Nationale Notaris, een organisatie met dertig vestigingen door het hele land.

Fotograaf overrompeld

Fotograaf Merlin Daleman is overrompeld door de commotie. Hij werd benaderd door het reclamebureau met de vraag of de foto mocht worden gebruikt voor een campagne van de Nationale Notaris. Hij zei nog: "Het is wel Harry Mulisch, weten jullie dat?"

Daleman gaf zijn toestemming, denkend dat het om "een soort postbus 51-campagne" ging. "Misschien achteraf een beetje naïef", zegt hij nu, "maar ik had niet de indruk dat het om een commerciële organisatie ging. Ook door die naam, Nationale Notaris lijkt een beetje op Nationale ombudsman. Ik dacht aan voorlichting om je zaakjes goed te regelen".

Toen Daleman de foto zag, met de slogan "Klaar om te gaan?" erop, krabde hij zich wel achter de oren. "Dat had ik niet verwacht, maar ja, ze hebben hem gekocht en hebben daarmee het recht om hem eenmalig te gebruiken zoals zij willen."

Miscommunicatie

Bij reclamebureau DKTD, dat de campagnes bedenkt voor de notaris, wist niet iedereen dat de begrafenis van Mulisch op de bewuste foto stond. "Dat staat waarschijnlijk wel ergens in de papieren, maar is in het beslissende stadium niet naar voren gekomen," zegt campagneleider Danny Tournier. "Ik wist het zelf in ieder geval niet."

Het bureau heeft contact gehad met Frieda Mulisch, de dochter van de schrijver. "Frieda en wij begrijpen elkaar," zegt Tournier. "Ze begreep dat we voor deze foto hadden gekozen, maar er is ergens in de communicatie iets misgegaan."

Het bureau wacht nu net als de notaris op een besluit van de familie.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl