Lagere winst, omzet voor TomTom
TomTom blijft last houden van de teruglopende verkoop van inbouwapparatuur door slechte autoverkopen. Ook verkoopt het bedrijf minder losse navigatiekastjes.
In het vierde kwartaal van vorig jaar zijn de winst en de omzet van TomTom teruggelopen. De winst daalde van 99 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2012 naar 3 miljoen euro in dezelfde periode van 2013. Dat is een daling van 93 procent.
De forse daling komt deels doordat TomTom in 2012 profiteerde van een eenmalige belastingmeevaller van 80 miljoen euro.
De omzet van de maker van navigatieapparatuur daalde van 289 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2012 naar 268 miljoen euro in dezelfde maanden van 2013, een daling van 7 procent.
Nieuwe producten
Het bedrijf probeert de teruglopende verkopen voor een deel op te vangen met nieuwe producten, zoals sporthorloges met gps-systeem.
Over het hele jaar 2013 kwam de winst van TomTom uit op 20 miljoen euro. In 2012 was de winst nog 129 miljoen euro. De omzet over het hele jaar daalde met 9 procent tot 963 miljoen euro.
Bestuursvoorzitter Harold Goddijn verwacht dat de omzet dit jaar verder terugvalt tot ongeveer 900 miljoen euro.
Bij de opening op de beurs in Amsterdam daalde het aandeel TomTom met meer dan acht procent.