NOS NieuwsAangepast

Drankspelletje nu in Nederland

Het drankspelletje is overgewaaid uit Australië en sinds dit weekend ook te zien op veel Nederlandse Facebookpagina's: filmpjes waarin vrienden elkaar uitdagen om een halve liter bier in een keer achterover te slaan. Als iemand dat heeft gedaan, nomineert hij twee of drie vrienden die dat binnen 24 uur ook moeten doen. Als het niet lukt, moeten ze een kratje bier kopen voor de uitdager.

De 'nominatie' moet zo origineel mogelijk gebeuren. Het spel wordt gefilmd en op grote schaal gedeeld via sociale media. Deze nieuwe hype wordt Neknomination genoemd.

Goudvis doorslikken

Het lijkt een onschuldig spelletje, maar op internet zijn de meest bizarre filmpjes te zien waarin mensen op een creatieve manier 'nominaties' bekendmaken.

Zo is er een jongen die zijn goudvis doorslikt, een vrouw die op de groente- en fruitafdeling van een supermarkt haar kleren uittrekt en een vrouw die met haar paard een supermarkt inrijdt, een drankje pakt en dit opdrinkt terwijl ze op haar paard blijft zitten. Er worden overigens niet alleen alcoholhoudende dranken gedronken, op de filmpjes wordt ook bleekwater gedronken.

In Ierland zijn twee jongens omgekomen door het spel en ook in Engeland is een Neknomination-slachtoffer gevallen. De Ierse regering waarschuwt jongeren om het spel niet te spelen.

'Geen aandacht geven'

Daan van der Gouwe van het Trimbos-instituut vertelt dat we dit soort acties geen aandacht moeten geven. "Met meer aandacht maak je slapende honden wakker en zorg je dat het spel nog bekender wordt. Dit soort hypes komen en gaan en jongeren weten zelf wat de gevolgen kunnen zijn van alcohol."

Facebookpagina's die zijn opgericht voor deze hype worden door Facebook snel offline gehaald. Van der Gouwe zegt dat het offline halen niet helpt. "Andere sociale media pikken het dan op, dus de filmpjes van het spelletje blijven online", zegt hij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl