NOS NieuwsAangepast

Minderjarig en zin in drank? Eitje

Online drank bestellen is doodsimpel. Ook als je 15 jaar bent. Tja, een id-kaart checken gaat ook zo moeilijk door een glasvezelkabel. Waar in supermarkten en cafés steeds strenger gecontroleerd wordt, blijkt dat onlineverkopers van alcohol vrijwel nooit de leeftijd controleren van mensen die trek hebben in een biertje of iets sterkers. Het is voor minderjarigen dan ook een koud kunstje om aan hun alcoholische versnaperingen te komen.

Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid. 15-jarige mysteryshoppers konden probleemloos alcohol kopen online. Bij in totaal vijftig pogingen werd niet één keer om legitimatie gevraagd. Shocking? Niet als je het vergelijkt met vorig jaar. Toen lukte het ook bij alle 49 pogingen. Het hele onderzoek lees je hier.

Webshops van supermarkten en slijterijen, maar ook websites voor thuisbezorgen van maaltijden bieden online drank aan. Ook al moet je vaak een geboortedatum invullen bij het bestellen, de koerier checkt je leeftijd niet. Gemeenten op hun beurt controleren de webwinkels amper op handhaving van de regels.

De leeftijdscontroleis online niet heel moeilijk te omzeilen

Nog steeds erg makkelijk

Niet alleen online kunnen minderjarigen nog makkelijk aan alcohol komen. Over het algemeen is het veel te eenvoudig, blijkt uit het onderzoek. Het is de afgelopen twee jaar wel verbeterd; eind vorig jaar controleerden bijvoorbeeld supermarkten, slijterijen en horecagelegenheden in bijna de helft van de gevallen of de koper van alcohol wel de juiste leeftijd had. In 2011 was dat nog maar 28 procent.

Maar staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid vindt de gemiddelde naleving van de leeftijdsgrens nog lang niet goed genoeg:

"Met elkaar kunnen we bij een gemiddelde van 47% niet anders concluderen dan dat het glas half leeg is. Daarin moet echt een forse verbetering komen. Ik ga de betrokken partijen aanspreken op hun verantwoordelijkheid om de wet na te leven. In dat overleg staat de slechte score bij de verkoop van alcohol via internet bovenaan de agenda. Dat het onze 15-jarige mysteryshoppers in alle gevallen lukte om alcohol via internet thuisbezorgd te krijgen is gewoon niet goed."

Staatssecretaris Van Rijn | ANP

Slijterijen checken het meest

Afgelopen najaar probeerden de 15-jarige 'mysteryshoppers' in totaal 1410 keer alcohol te kopen. Dat deden ze in supermarkten, slijterijen, sportkantines, de horeca en dus via internet. Bij die laatste lukte het dus elke keer.

Slijterijen kwamen het best uit de verf: 63 procent controleerde bij de verkoop van zwakalcoholhoudende drank en 73 procent bij de verkoop van sterke drank. Daarna volgden de supermarkten en de horeca.

Sinds 1 januari is de leeftijdsgrens voor zwakalcoholhoudende dranken overigens verhoogd van 16 naar 18 jaar.

Checken van de leeftijd | ANP

Door: Emil

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl