KWF zag ophef filmpjes aankomen
De nieuwste campagne van KWF Kankerbestrijding heeft tot commotie geleid. Het KWF verwachtte al dat de campagne tot kritische vragen zou leiden en had daarom een toelichting klaarliggen. Maar dat de reacties op de filmpjes zo heftig zouden zijn, kwam wel onverwacht.
"Het was zeker niet onze intentie zorgprofessionals op de hak te nemen", zegt een woordvoerder. "Daar krijgen we via Twitter veel commentaar op. Maar het filmpje is juist gemaakt in overleg met de zorg."
Over the top
De campagne is bedoeld voor zorgprofessionals. In de filmpjes behandelen acteurs in de rol van zorgverleners hun kankerpatiënten op een schokkende manier, door een spel te maken van slechtnieuwsgesprekken of luid telefonerend bij de patiënten te klagen over werkdruk. Op de filmpjes komt veel kritiek.
"De filmpjes zijn enorm over the top en met veel humor. Dat hebben we gedaan om onze boodschap bij zorgverleners onder de aandacht te brengen: dat kankerpatiënten extra aandacht nodig hebben. We willen dat artsen daar meer aandacht aan besteden."
Spiegel
KWF Kankerbestrijding heeft besloten door te gaan met de campagne. "Hij is getest onder de doelgroep en daar viel hij goed. Ook heeft een aantal ziekenhuizen al aangegeven mee te zullen doen."
KWF denkt dat met deze vorm van campagne voeren de juiste mensen worden bereikt. "Je kunt wel weer een boek of een cursus geven, maar dan bereik je alleen de mensen die al gemotiveerd zijn. Nu houden we veel meer zorgprofessionals een spiegel voor."