Opnieuw oplagedaling kranten
Kranten en tijdschriften kampen ook in het tweede kwartaal met een daling van de oplage. Dat blijkt uit cijfers van oplage-onderzoeksinstituut HOI.
Bij NRC.next is de afname het sterkst. De oplage nam af met 14 procent naar 59.395. Daarna volgt De Telegraaf. Daar was de betaalde papieren oplage in het tweede kwartaal 475.339 (min 10 procent). Grootste stijger is Het Financieele Dagblad, met een plus van 5 procent. De krant verkocht 50.566 exemplaren. Van de andere landelijke kranten bleven alleen de oplages van Volkskrant en Trouw stabiel.
Uitschieters
Ook bij de meeste tijdschriften dalen de papieren oplages. Een van de uitschieters in negatieve zin was Readers Digest/ Het Beste, waarvan de oplage bijna halveerde naar 48.007. Bij Nieuwe Revu, Flair en Viva, die volgens ingewijden op de nominatie staan om te verdwijnen, daalde de oplage met ongeveer een kwart.
Een aantal bladen dat zich richt op een specifieke doelgroep, groeit wel. Zo stegen de oplages van kookbladen Foodies en La Cucina Italiana met meer dan 50 procent. Een andere uitschieter was "Leven in Frankrijk", met een stijging van 43 procent. Ook Vorsten en 100% NL Magazine stegen tegen de trend in, met meer dan 25 procent.