Crisis nekt badkamer-showrooms
Door economieredacteur Jeroen Schutijser
De badkamer-sector wordt hard getroffen door de crisis. Sinds 2008 is de omzet gekelderd van 1,1 miljard euro tot naar schatting 750 miljoen. Dat is ook duidelijk te zien aan het aantal showrooms. Alleen al in de groothandels sanitair sloten de afgelopen tijd zo'n 20 van de 60 showrooms.
Ook veel detaillisten kunnen door de inzakkende omzetten de dure showrooms niet langer open houden. "Dat zijn duidelijk signalen hoe de markt ervoor staat", zegt Ton Willemse van Badkamermarkt.nl. "En voorlopig zie ik geen verbetering. Als de bouw weer aantrekt, duurt het zeker nog een jaartje voordat badkamerzaken daarvan profiteren. Wij zitten toch aan het eind van de pijplijn. Eerst bouw je een huis en aan het eind ga je aan de badkamer denken".
Groothandel
Groothandel Wasco sloot onlangs al haar toonzalen voor sanitair, onder meer in Zeist, Den Bosch en Rotterdam. "De showrooms leverden verlies op, simpel", aldus directeur Herold van den Belt. "De vooruitzichten zijn ook niet goed. De markt zit stevig op slot. En je hebt een behoorlijke verkoop nodig, wil je een showroom rendabel maken".
Volgens hem zijn er het afgelopen jaar veel toonzalen dichtgegaan. "Als de crisis voorbij is, komt een deel wellicht weer terug". Volgens hem worden er minder badkamers verkocht en áls men al iets koopt, kiezen consumenten minder luxe producten.
Internet
En veel mensen oriënteren zich via internet, en gaan voor vlak voor het moment van beslissen, nog even naar de showroom op het product te voelen. "Dus online is onmisbaar in deze tijd, maar een showroom eigenlijk ook. Maar omdat er minder showrooms zijn in Nederland, moet de consument wel verder rijden".
Plieger heeft 18 showrooms door heel Nederland. Algemeen directeur Koos van Geresteyn: "We besparen op kosten qua bezetting en openingstijden, maar we willen ze zeker openhouden". Hij schat dat zeker de helft van de showrooms in Nederland deze economische crisis niet overleeft.
Emotionele toestanden maakt Van Geresteyn mee: "Wij hebben twee bedrijven overgenomen uit een faillissement. Vaak zijn het bedrijven met in de leiding een tweede, of derde generatie. De naam heeft lang gecirculeerd in het sanitairwereldje, en dan is het erg emotioneel als ze merken dat daar dan opeens een andere naam op de gevel komt".