Fyra rijdt om roest te voorkomen
De Nederlandse Spoorwegen rijden vanaf komende nacht met de Fyra om te voorkomen dat de trein gaat roesten of onderdelen vast komen te zitten.
De NS heeft negen treinen van het model V250 gekocht, maar één daarvan is zo zwaar beschadigd dat hij niet meer kan rijden. De accu daarvan is uitgebrand. De andere acht zullen eens in de week zonder passagiers rijden van de werkplaats in Amsterdam Watergraafsmeer naar Maarssen en terug.
Juridisch mogelijk
Volgens de NS mogen de treinen rijden, in afwachting van de juridische afhandeling met bouwer AnsaldoBreda. De NS benadrukt dat de treinstellen niet commercieel gebruikt zullen worden.
De spoorwegen zouden nog zestien treinen afnemen van AnsaldoBreda, maar hebben daarvan afgezien na grote problemen met de trein.
Conflict
AnsaldoBreda verwerpt de beschuldiging dat er te veel mis is met de hogesnelheidstreinen. Volgens de Italiaanse fabrikant ging de NS niet goed met het materiaal om.
De twee bedrijven zijn in allerlei rechtszaken verwikkeld rond de trein.