Inkomsten tv-reclame weer lager
Bedrijven hebben in de eerste helft van dit jaar 5,6 procent minder uitgegeven aan televisiereclame in vergelijking met dezelfde periode in 2012. In totaal staken adverteerders 446 miljoen euro in commercials op tv, meldt Spot, het marketingcentrum voor tv-reclame.
Oorzaak van de daling is de crisis, aldus Spot. Omdat er bijvoorbeeld steeds minder auto's worden verkocht, geven autofabrikanten minder geld uit aan televisiereclame. Alleen in de sectoren ICT, telecom en media werd meer geld aan tv-commercials besteed.
Online-video
Over heel 2012 daalden de reclame-inkomsten met vijf procent.
Er werd in het afgelopen half jaar wel iets meer televisie gekeken. Het aantal minuten dat mensen per dag voor de buis zaten, nam met 2 toe tot 201.
Reclame op internet blijkt wél aantrekkelijk voor adverteerders. De reclame-omzet in de snel groeiende online-videosector groeide in de eerste zes maanden van dit jaar met 20 procent naar 6 miljoen euro.