NOS NieuwsAangepast

Meeste spoorstoringen bij Schiphol

Reizigers tussen Schiphol en Utrecht hebben in de eerste maanden van dit jaar het vaakst te maken gehad met storingen. De websites treinreiziger.nl en rijdendetreinen.nl telden van januari tot en met juli 67 storingen op dat traject.

Bij elkaar duurden die storingen 155 uur. Ook tussen Amersfoort en Schiphol hadden reizigers veel last van storingen: in totaal 59 keer. De websites baseren zich op storingsinformatie op ns.nl.

De minste storingen waren er op het traject Leiden-Den Haag HS. Daar was het treinverkeer maar één keer verstoord. Tussen Leiden en Den Haag was het treinverkeer vaker ontregeld, maar die treinen gingen allemaal naar Den Haag CS. Het traject Haarlem-Zandvoort werd drie keer door een storing getroffen.

Defecte treinen

Sein- en wisselstoringen komen het vaakst voor. Defecte treinen zijn een andere belangrijke oorzaak, daar kwam 175 keer een storingsmelding van binnen. Die storingen zijn het snelst opgelost, vaak binnen een uur. Storingen door een kapotte bovenleiding duren het langst, gemiddeld meer dan 5 uur.

De onderzoekers benadrukken dat dit niet betekent dat de bron van de storing ook 67 keer tussen Schiphol en Utrecht lag. Als treinen op het traject uitvielen doordat ergens anders op het spoor een storing optrad, is dat meegeteld als een storing tussen Schiphol en Utrecht.

Bovendien kunnen sommige storingen dubbel zijn geteld, schrijven ze. Als voorbeeld noemen zij een traject waarop NS in eerste instantie een storing meldde vanwege "een aanrijding met een persoon". Later werd dat bericht vervangen door een storing "op last van de politie". Een dergelijke storing is twee keer geregistreerd.

Goed beeld

Desondanks geeft de analyse een goed algemeen beeld, zeggen de onderzoekers. ProRail bevestigt aan treinreiziger.nl dat het treinverkeer tussen Utrecht en Schiphol het vaakst verstoord is.

"Het spoor rond Schiphol is het drukst bereden traject van Europa", zegt een woordvoerder tegen de site. "Doordat het zo druk bereden is, kan er eerder iets kapot gaan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl