Nederlandse consument somber
Door economieredacteur André Meinema
De bereidheid van consumenten om grotere aankopen te doen zoals wasmachines en televisies is in juli verder gedaald.
Nederlanders denken volgens het CBS ook een stuk somberder over de economische ontwikkelingen dan vorige maand.
Somber volk
Nederlanders zijn als het gaat om het consumentenvertrouwen één van de somberste volken van Europa, ver onder het gemiddelde van de 27 lidstaten van de EU.
Het vertrouwen heeft een flinke tik gekregen van de aanhoudende recessie, de ingestorte huizenmarkt, de oplopende werkloosheid, de verlaging van de pensioenen en de forse bezuinigingen.
Omzet
De somberheid en geringe koopbereidheid zie je terug in lege winkelstraten, meubelboulevards, kleding- en schoenwinkels, elektronicazaken en garages. Het is overal doodstil en dat duurt nu al maandenlang.
Het gevolg is dat bedrijven en winkels hun omzet zien teruglopen en in de problemen komen. Bedrijven moeten reorganiseren of de deuren sluiten en dat levert weer nieuwe werklozen op. En meer werkloosheid tast het vertrouwen van consumenten aan.
Vertrouwen
Ook het economisch bureau van ING wijst op het probleem van het achterblijven van de binnenlandse bestedingen door het gebrek aan vertrouwen en de impact van de aanhoudende bezuinigingen.
ING denkt dat onze economie daarom ook volgend jaar nauwelijks zal groeien: slechts 0,1 procent. De economen van de bank zijn daarmee een stuk somberder dan het Centraal Planbureau (CPB) of het IMF, die nog uitgaan van een economische groei in 2014 van 1 procent.