BKR: consument betaalt slechter
Het aantal consumenten met een betalingsachterstand op een lening blijft toenemen. Volgens het Bureau Krediet Registratie (BKR) hebben op dit moment bijna 720.000 consumenten moeite met het aflossen van hun lening.
In een jaar tijd zijn er 45.000 duizend Nederlanders met betalingsachterstanden bijgekomen. In totaal heeft nu 8,3 procent van de bij BKR geregistreerde consumenten een achterstand met betalen. Een jaar geleden was dit percentage 7,7 procent.
Van een betalingsachterstand is volgens de regels van BKR sprake als er vier maanden aaneengesloten niet is afbetaald.
BKR-directeur Peter van den Bosch noemt de economische crisis als de belangrijkste oorzaak van de achterstanden. "Mensen krijgen bijvoorbeeld te maken met werkloosheid en kunnen daardoor moeilijker aan hun betalingsverplichtingen voldoen."
Andere schulden
Opvallend is volgens Van den Bosch verder dat consumenten minder snel een nieuwe lening afsluiten.
Volgens BKR is het een probleem dat het bureau maar een beperkt zicht heeft op betalingsachterstanden in het algemeen.
Achterstanden bij de Belastingdienst, nutsbedrijven, woningcorporaties en ziektekostenverzekeraars worden niet meegerekend. Daardoor weten banken bij het afsluiten van een hypotheek niet of mensen al andere schulden hebben.