Meer besteed aan duurzaam eten
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar 25 procent meer geld besteed aan duurzaam voedsel. De omzet kwam uit op 2,2 miljard euro. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012, die staatssecretaris Dijksma naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Onder duurzaam voedsel vallen producten die zich positief onderscheiden door de manier waarop ze geproduceerd zijn: diervriendelijk, biologisch, milieuvriendelijk en/of ethisch.
In minder dan drie jaar tijd zijn de consumentenuitgaven aan duurzaam voedsel verdubbeld. "De samenleving laat hiermee zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt", zegt de staatssecretaris. "Dat sterkt mij in de weg die wij zijn ingeslagen."
Benzinestations
Van alle verkochte voeding was in 2012 5,5 procent duurzaam. Een jaar eerder was dat 4,4 procent. In alle onderzochte takken werd groei genoteerd, zoals supermarkten, speciaalzaken, bedrijfsrestaurants, benzinestations en zorginstellingen.
Alle gemeten keurmerken noteerden hogere omzetten. 'Biologisch' was goed voor 42 procent van de omzet, 'Beter Leven' (van de Dierenbescherming) voor 21 procent en 'UTZ Certified' (duurzame landbouw) voor 19 procent.
De monitor is samengesteld door onderzoeksinstituut LEI in Wageningen op basis van kassa- en marktgegevens.