Problemen met iDEAL voorbij
De storing bij iDEAL is voorbij. Veel internetgebruikers konden afgelopen avond opnieuw niet betalen bij webwinkels door een storing bij iDEAL. Klanten van de Rabobank, SNS, ING en ABN Amro hadden problemen als ze wilden afrekenen via het systeem.
Er werd ook een DDoS-aanval uitgevoerd op SNS, liet de bank op Twitter weten.
"Maximale keuze"
Internetwinkel Bol.com baalt flink van de storingen bij iDEAL. "Elke minuut dat het systeem niet werkt, is uiterst vervelend voor onze klanten. Vanzelfsprekend bieden we de mogelijkheid om op een andere manier af te rekenen, zoals via acceptgiro of creditcard. Echter, bij voorkeur bieden we maximale keuze in de manieren waarop je kunt afrekenen."
De woordvoeder van Bol.com vindt dat banken hun verantwoordelijkheden moeten nemen en moeten zorgdragen voor stabiele systemen. "iDEAL zou net zo goed moeten werken als afrekenen met pin."
Internetbankieren
Eerder vandaag was er ook zo'n aanval op ABN Amro. Daardoor konden sommige klanten een paar uur lang niet internetbankieren en niet mobiel bankieren. Ook betalen met iDEAL lukte toen niet.
Gistermiddag waren er ook problemen bij iDEAL. Klanten van de grote banken konden toen anderhalf uur lang geen gebruik maken van de betaaldienst. Eerder deze maand lag het betaalsysteem ook al een paar keer plat door cyberaanvallen.