Nog steeds problemen ING
ING heeft nog steeds problemen met de bereikbaarheid van de websites. Een groot deel van de iDEAL-transacties bij ING verloopt niet goed. Ook gebeurt het nog steeds dat klanten niet kunnen inloggen bij internetbankieren via de website of via de app.
De woordvoerder van de bank stelt dat de problemen het gevolg zijn van voorzorgsmaatregelen naar aanleiding van de cyberaanval. Gisteren waren ING en het betalingssysteem iDEAL daarvan het doelwit. Onbekenden zetten grote aantallen computers in om servers te bestoken zodat ze overbelast raakten. Websites werden daardoor onbereikbaar.
Om aanvallen af te weren, heeft ING filters voor de website geplaatst. Maar door die filters kunnen ook sommige klanten mogelijk niet op de site komen. Of de aanval nog bezig is, kan de bank niet zeggen.
Volgens een woordvoerder wordt er "hard wordt gewerkt om de problemen op te lossen".
Pinbetalingen
Ongeveer tweederde van de online betalingen via iDEAL bij ING lukte vanochtend niet. De bank benadrukt dat een deel van de klanten wel op de sites kan. Ook werken de pinautomaten van de bank gewoon en in de winkels kunnen klanten met hun ING-pas betalen. Voor zover bekend zijn de problemen bij andere banken opgelost.
Toezichthouder De Nederlandsche Bank zegt de situatie "nauwgezet te monitoren". DNB spreekt tegen dat bestuurders zijn teruggekeerd van vakantie vanwege de cyberaanval. Dat gerucht deed op twitter de ronde. DNB zegt wel dat de directeur die verantwoordelijk is voor het betalingsverkeer nauw contact houdt met de banken.