'Opbrengst tv-actie Syrië lag lager'
De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben minder opgehaald dan het bedrag van 1,2 miljoen dat ze gisteren bekend hebben gemaakt. In werkelijkheid lag de opbrengst van de tv-actie rond de 1 miljoen, meldt Nieuwsuur.
Jan Bouke Wijbrandi, voorzitter van de actie 'Help slachtoffers Syrië' van de SHO, zei in Nieuwsuur dat het verschil komt door een startbedrag. "Dat is het geld dat na de verdeling van een vorige actie beschikbaar is. Dat was nu ongeveer 180.000 euro. Dat betekent dat we na de actie zo'n 1 miljoen hebben opgehaald".
Minder gul
De opbrengst voor Syrië staat in schril contrast met de bedragen die bij eerdere acties zijn opgehaald. Zo bracht bijvoorbeeld de actie na de aardbeving in Haïti ruim 80 miljoen euro op. En na de tsunami in Azië werd meer dan 110 miljoen euro opgehaald.
Thea Hilhorst, hoogleraar humanitaire hulp, zei in Nieuwsuur dat mensen waarschijnlijk minder snel geneigd zijn om te geven als het gaat om een oorlogssituatie zoals in Syrië. Nederlanders vinden het volgens haar veel gemakkelijker om te geven bij natuurrampen.
Kritiek
Tien hulporganisaties ontvangen via een vaste verdeelsleutel een deel van het geld voor Syrië. Op die verdeelsleutel is kritiek, omdat er te weinig rekening zou worden gehouden met de mate waarin organisaties in een gebied actief zijn. Volgens Hilhorst zou bij het verdelen van het geld beter gekeken moeten worden naar wat organisaties doen in een land.
Giro 555 voor Syrië staat nog steeds open.