Geen plek voor fietsen bij station
Bij treinstations is vaak te weinig plaats om fietsen neer te zetten. Dat leidt ertoe dat reizigers mogelijk vaker voor de auto kiezen en daarmee dreigt volgens de Fietsersbond de fiets aan zijn eigen succes ten onder te gaan.
In de grote steden groeit het aantal fietsen elk jaar met een paar procent. In Rotterdam is het zelfs bijna 5 procent. Maar voor al die fietsen is dus niet altijd plek. Alle steden met meer dan 100.000 inwoners hebben met het probleem te maken, maar studentensteden het meest.
Idioot bedrag
Sommige mensen zetten nu hun fiets op een plek bij het station waar dat niet mag. Daardoor blokkeren ze soms de doorgang voor rolstoelers en mensen met een kinderwagen. Vaak worden de fietsen door de politie weggehaald en kunnen mensen hun fiets weer ophalen nadat ze een boete hebben betaald.
De vier grootste steden hebben al besloten om tienduizenden extra parkeerplekken voor fietsen aanleggen. Amsterdam trekt voor die nieuwe plekken en andere maatregelen voor fietsers de komende zeven jaar bijna 120 miljoen euro uit. "Een idioot bedrag, maar wel gerechtvaardigd", zegt wethouder Wiebes. Investeren in fietsverkeer levert volgens hem meer op dan investeren in andere soorten vervoer.