Kritiek op sneeuwstormnaam Nemo
De VS werd al eens getroffen door Snowmageddon, Snowpocalypse en Snowtober, maar de sneeuwstorm die nu over het land trekt heet ineens Nemo. Het is het resultaat van een slimme campagne van The Weather Channel. Maar meteorologen zien niets in de naamgeving van sneeuwstormen.
The Weather Channel besloot vorig jaar een lijst op te stellen met namen voor sneeuwstormen. Zo zou het makkelijker worden voor mensen om te communiceren over het winterweer.
"Als je een storm een hashtag mee kan geven, bundel je ineens alle informatie over die storm", zegt de winterexpert van de weerzender. Zo is het weer makkelijker online te volgen en bovendien later ook makkelijker te herinneren.
Ukko
De zender stelde alvast een lijst op met 26 namen, net zoals dat voor orkanen al sinds de jaren 40 gebeurt. Er werd gekozen voor verwijzingen naar de mythologie (zoals Ukko, de Finse god van het weer), geschiedenis (Ceasar en Brutus) en literatuur (Gandolf, uit een fantasieroman uit 1896).
Nemo werd gekozen als verwijzing naar het boek '20.000 mijlen onder zee' van Jules Verne, waarin kapitein Nemo een hoofdrol speelt. Volgens The Weather Channel had de keuze niks te maken met de inmiddels veel bekendere Pixar-film 'Finding Nemo'.
Er is ook commentaar op het initiatief. Verschillende meteorologen weigeren de namen uit principe over te nemen, omdat The Weather Channel een commerciële zender is. Critici zijn daardoor bang dat de term juist tot veel verwarring zal leiden, omdat niet iedereen hem gebruikt.
Orkanen
Weermensen wijzen er bovendien op dat sneeuwstormen veel moeilijker af te bakenen zijn dan orkanen en bovendien veel korter duren. Daardoor is het verloop erg groot. The Weather Channel zei in november zes tot acht namen nodig te hebben deze winter, maar zit inmiddels al op veertien.
NOS-weerman Marco Verhoef zal de namen van The Weather Channel nooit klakkeloos gebruiken. "Maar het bekt lekker, dus ik begrijp dat mensen het overnemen."