NOS NieuwsAangepast

Na veel gedoe: de nieuwe 'terms' van Instagram

Morgen treden de nieuwe gebruikersvoorwaarden van foto-app Instagram in werking, en daar was nogal wat om te doen. De indruk ontstond vorige maand dat Instagram foto's van gebruikers wilde gebruiken in advertenties en doorverkopen aan adverteerders van eigenaar Facebook. Door alle ophef die erover ontstond, krabbelde Instagram terug en beloofde het de nieuwe voorwaarden te herzien.

In een blogpost heeft de fotodienst de belangrijkste punten uiteengezet. Volgens Instagram "blijft de maker gewoon de eigenaar van de foto. Het nieuwe privacy-beleid moet ervoor zorgen dat Instagram beter functioneert als onderdeel van Facebook. Informatie tussen Facebook en Instagram kan handiger worden uitgewisseld. Zo kan spam beter worden bestreden, problemen eerder worden verholpen en kunnen toepassingen handiger worden ingezet. Door de nieuwe voorwaarden is de gebruiker beter beschermd tegen spam en misbruik van de foto's."

Lees voor details het volledige privacy-beleid en de nieuwe gebruikersvoorwaarden.

Verschil

Volgens de eerdere omstreden gebruikersvoorwaarden, zoals Instagram die in december formuleerde, zouden ze de mogelijkheid krijgen om foto's te gebruiken in samenwerking met adverteerders. Het is niet zo dat ze de foto's konden verkopen, al werd dat wel aangenomen. Vergelijk het met sponsored likes op Facebook, maar dan met de foto's van Instagrammers.

In de oude voorwaarden, zoals die in 2010 zijn geformuleerd, kon dat overigens ook al, maar in december werd het veel explicieter benoemd. Ook nu is het niet zo dat de foto's in zijn geheel niet aan advertenties kunnen worden gekoppeld. Zie daarvoor de volgende passage uit de gebruikersvoorwaarden:

"Een deel van de service is gesponsord door reclame-inkomsten. Die advertenties kunnen daarom op jouw scherm verschijnen. Hierbij ga je ermee akkoord dat Instagram zulke advertenties, die overeenkomen met jouw content, in de dienst verwerkt. De manier waarop en de omvang van dergelijke advertenties kunnen in de loop der tijd veranderen zonder dat we je daar van op de hoogte hoeven te stellen."

En dus?

Wat betekent dit in de praktijk? Een voorbeeld: stel dat een bedrijf als McDonald's een pagina aanmaakt met (openbare) Instagram-foto's die mensen daar hebben gemaakt. Die kan McDonald's dan gebruiken als advertentiemateriaal. Maar alleen binnen Instagram. Ze mogen die foto's daarbuiten niet inzetten voor commerciële doeleinden, afgezien van het feit dat de foto's vrij ge-embed kunnen worden.

Belangrijk om te weten: dat kon dus al, ook volgens de oude gebruiksvoorwaarden. Het zou kunnen dat een dergelijke manier van adverteren onderdeel wordt van het verdienmodel van Instagram.

'Minder dagelijkse gebruikers'

Het gedoe rondom de gebruikersvoorwaarden heeft de foto-app overigens geen goed gedaan, schrijft Wired. Het aantal mensen dat de dienst dagelijks gebruikt zou zijn gehalveerd. Volgens AppStats, een tool die statistische gegevens van Facebook-applicaties bijhoudt, waren dat er op 17 december nog ruim 16 miljoen. Op 14 januari waren het er ongeveer 7,5 miljoen. Daar zeggen we bij dat die cijfers niet officieel zijn bevestigd door Instagram of Facebook.

Door: Emil

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl