Juweliers klagen over PostNL
De brancheorganisatie van juweliers en edelsmeden adviseert haar leden om niet meer in zee te gaan met PostNL. Pakjes met een kostbare inhoud die aangetekend zijn verstuurd, komen vaak niet aan, zegt directeur Beeuwke Keizer van de Federatie Goud en Zilver.
Overleg met PostNL heeft niets opgeleverd. "Wij krijgen jaarlijks tientallen klachten. Daarom zeggen wij tegen onze leden: gezien het aantal klachten is het misschien verstandig om met een andere postbezorger in zee te gaan. Want we hebben het toch over kostbare stukken."
Het gaat niet alleen om sieraden die naar klanten worden gestuurd, maar ook om stukken die bijvoorbeeld naar een goudsmid of een horlogemaker worden verzonden ter reparatie. De Federatie heeft de klachten al aangekaart bij PostNL, maar tot nu toe zonder resultaat, zegt Keizer. Bij de Federatie Goud en Zilver zijn 1250 ondernemers aangesloten.
Klachten erkend
PostNL erkent dat er klachten zijn van juweliers. "Waar mensen werken, gaat wel eens wat mis," zegt een woordvoerder.
Per jaar krijgt PostNL 50.000 klachten over vermissingen, beschadigingen en het verkeerd bezorgen van pakketten. In totaal bezorgt het bedrijf jaarlijks 106 miljoen pakketten.
De woordvoerder verklaart het verdwijnen van pakketjes door diefstal. "Recent hebben wij nog aangifte gedaan tegen een medewerker die pakketjes achterhield." Hoe vaak dat gebeurt en hoeveel pakketjes er jaarlijks verdwijnen, kon hij niet meteen zeggen.
Bedrijfsrecherche
"De mensen die voor ons werken, zijn een dwarsdoorsnede van de maatschappij. Ik wil het niet goedpraten, maar dit gebeurt dan wel eens. Onze interne bedrijfsrecherche zit er bovenop."
De woordvoerder wijst op de mogelijkheid om gebruik te maken van speciaal beveiligd pakjesvervoer door een dochter van PostNL.