Belangen Japan in China groeien
Door buitenlandredacteur Floris Harm
Beelden van verwoeste vestigingen van Nissan en Panasonic. Toyota en Honda die hun productie in China stilleggen, Japanse restaurants die hun deuren sluiten. Nikon-camera's die op straat worden afgepakt en kapotgesmeten...
In Japan is geschokt gereageerd op de agressie tijdens anti-Japanse demonstraties in China. Aanleiding is de nationalisatie door Japan van een paar eilandjes die zowel door Japan als China worden geclaimd. Het Japanse bedrijfsleven en zijn producten fungeerde daarbij als kop van Jut.
Hoe groot de economische schade voor Japan is, moet nog worden berekend. Maar onderzoeksgroep Capital Economics heeft alvast gekeken hoe omvangrijk de Japanse aanwezigheid in China is, voor het geval het opnieuw uit de hand loopt.
Handelspartner
China is Japans grootste handelspartner, vóór de VS. Het aantal vestigingen van Japanse bedrijven in China is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid: van 1500 naar 4500. Het aantal mensen dat in die vestigingen werkt, is in die tijd bijna verdrievoudigd, tot bijna 1,5 miljoen.
Opvallend is dat in deze periode de Chinese markt steeds belangrijker is geworden voor Japanse bedrijven, zegt Capital Economics. In 2002 bedroeg de totale omzet van spullen die in China door Japanse vestigingen waren gemaakt 34 miljard euro. Eenderde daarvan werd in China verkocht, eenderde werd terug naar Japan geëxporteerd en de rest werd verdiend met export naar andere landen.
In 2010 was de totale verkoop vervijfvoudigd tot 178 miljard. Daarvan werd het grootste deel (112 miljard euro - ofwel bijna tweederde) op de Chinese markt verkocht.
Boycot
Kortom, China is van steeds groter belang voor het Japanse bedrijfsleven. Als Chinezen massaal Japanse producten boycotten, betekent dat een gevoelige klap voor de Japanse economie.
Toch nuanceert Capital Economics dit beeld. Want afgezet tegen de wereldwijde verkoop van Japanse producten is het belang van China beperkt. Als je kijkt naar de VS of overige delen van Azië, dan is de opbrengst van Japanse producten die daar worden geproduceerd ruim twee keer zo groot.
Gewild
Bovendien zijn Japanse producten vanwege hun goede kwaliteit nog altijd zeer gewild in China. En een deel van de spullen die in China worden gemaakt, wordt verkocht aan andere handelsbedrijven, die ze vervolgens naar andere landen uitvoeren.
Het belang van de Chinese markt voor het Japanse bedrijfsleven wordt steeds groter, concludeert het rapport. Maar de klap door een afname van verkochte artikelen aan Chinese consumenten zal minder groot zijn dan op het eerste gezicht lijkt.