Fraude doorzendservice PostNL
PostNL heeft te kampen met fraude bij de doorzendservice en de verhuisservice. Criminelen laten post van mensen doorsturen, waardoor ze allerlei privégegevens in handen krijgen.
Volgens een woordvoerster van PostNL gaat het om maar "weinig gevallen". Ze wil geen exacte cijfers noemen.
Bij de doorzendservice gaat het om het tijdelijk doorsturen van post, bij de verhuisservice om het definitief doorzenden naar een ander adres. Jaarlijks wordt er een paar honderdduizend keer gebruik gemaakt van de doorstuurdiensten.
Onderhoud
Zeven jaar geleden kwam de voorloper van PostNL, TPG Post, al in het nieuws door een vergelijkbare fraude bij de verhuisservice. Diverse media meldden toen dat het om 1200 gevallen ging, maar PostNL zegt dit cijfer niet te herkennen. Wel zegt het bedrijf dat het aantal fraudegevallen is gedaald sinds 2005.
Of de fraude nu ook voorkomt bij de verhuisservice, weet de woordvoerster niet. "Wij doen er alles aan om onze producten zo veilig mogelijk te maken," zegt ze. Zo stuurt het bedrijf een bevestigingsbrief naar het oude adres. Ook begint het doorsturen pas nadat de klant heeft betaald.
Beide diensten kunnen eenvoudig worden aangevraagd via internet. Dinsdag rond 9.00 uur waren de diensten echter korte tijd 'in onderhoud'. Volgens het bedrijf had dit niets te maken met de gesignaleerde fraude.