Opstelten: politie blijft fietslicht controleren
Het mag niet, fietsen zonder licht of zonder gordel. En, zegt minister Opstelten, dat blift de politie gewoon controleren. Vanmorgen kwam het bericht van het OM dat verkeershandhavingsteams controles op dit soort verkeersovertredingen zouden gaan verminderen.
"Er wordt mét licht gereden 's avonds. Ik heb dat al mijn hele leven voor mijzelf in de gaten gehouden, en die regels gelden ook voor anderen", zei Opstelten op de radio. "Ik was daar not amused over", vervolgt hij: "Ik moet duidelijkheid creëren, bij deze is dat gebeurd." Rechtsboven hoor je Opstelten not amused zijn in het radiogesprek.
Het OM doet nu ook een stapje terug en nuanceert hun eigen verhaal van vanochtend. Het wil een advies van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid eerst beter bestuderen.
Vanochtend
Dit schreven wij vanochtend, naar aanleiding van berichtgeving van het OM. Rechts kun je de woordvoerder van het OM horen die vertelt over de 'nieuwe aanpak'.
Geen licht op je fiets terwijl je 's avonds over straat fietst? De verkeershandhavingsteams van het OM controleren dat niet meer. Ook de gerichte controles op mobiel bellen in de auto en het dragen van een gordel zijn verleden tijd. In plaats daarvan richten de teams zich op hardrijders en beschonken chauffeurs.
De teams hielden dit soort controles voorheen samen met de regiopolitie. De handhavingsteams trekken zich nu terug, de regiopolitie blijft wel controleren.
Alcoholgebruik
Het OM vindt het niet meer nodig om de speciale teams in te zetten bij de controles. Dit omdat onderzoekers vinden dat er niet genoeg onderzoek is gedaan naar het gevaar van fietsen zonder licht. Ook de controle op autogordels is niet meer zo nodig als vroeger, zegt het onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. De reden daarvan is dat veel auto's tegenwoordig een waarschuwingsgeluid laten horen als de riem niet wordt gedragen.
Op basis van het onderzoek heeft het OM nu besloten dat de grote controles zich voortaan moeten richten op de twee belangrijkste doodsoorzaken in het verkeer: alcoholgebruik en te hard rijden. Het OM vindt dat die verkeersveiligheidsproblemen prioriteit hebben.
Bekeuring
Het is dus niet zo dat je geen bekeuring meer krijgt als je zonder licht fietst, of je gordel niet om hebt in de auto. Als verkeershandhavingsteams dit toevallig zien, word je nog steeds op de bon geslingerd. De handhavingsteams stoppen met controleacties, maar de regiopolitie blijft wél controleren op fietsen zonder licht en de andere vergrijpen.
Door: Suse