NOS presenteert nieuwe huisstijl
De NOS heeft zijn nieuwe huisstijl gepresenteerd. Tijdens een persconferentie in Hilversum zijn onder meer nieuwe leaders en decors onthuld. Die vervangen vanaf zondag de huidige tv-vormgeving in de uitzendingen van het NOS Journaal, Studio Sport en andere NOS-programma's.
De rode O uit het logo van de NOS staat ook in de nieuwe vormgeving centraal. In de leaders van het NOS Journaal komt de oude gong terug. Die was tot en met 2001 ook te horen in de introfilmpjes van het Journaal.
Achtuurjournaal
De grootste verandering zal te zien zijn bij het achtuurjournaal. Behalve het uiterlijk wordt ook het zogenoemde format aangepast. Het belangrijkste journaal van de dag moet volgens hoofdredacteur Marcel Gelauff van NOS Nieuws "moderner, menselijker en dichter bij het publiek".
Het decor van het achtuurjournaal is groter geworden. In de hele studio zijn schermen geplaatst om het verhaal van de presentator met beeld te ondersteunen en de kijker "mee te nemen". Ook zal de presentator in het nieuwe decor staan en bewegen. "Er is daardoor meer interactie met het beeld", zegt Sacha de Boer, die het achtuurjournaal sinds 2003 presenteert.
Zondag
Het eerste journaal 'nieuwe stijl' is zondag om 12.00 uur te zien op Nederland 1 en wordt gepresenteerd door Rob Trip. Hij neemt ook het eerste vernieuwde achtuurjournaal voor zijn rekening. In het achtuurjournaal van zaterdag is alvast een voorproefje te zien.
De uitzendingen van het Jeugdjournaal, NOS op 3, Studio Sport en NOS Evenementen, dat onder meer programma's rond het Koningshuis verzorgt, krijgen vanaf zondag ook nieuwe leaders en decors. Daar verandert de vorm van de programma's overigens niet.