Plofkip-campagne heeft succes
De campagne tegen de 'plofkip' van de actiegroep Wakker Dier heeft steeds meer succes. Na Unilever beloven nu ook Olvarit en soepen- en sauzenfabrikant Struik alleen nog diervriendelijk gefokte kippen te gebruiken.
'Plofkippen' zijn kippen die in de korte tijd dat ze leven heel snel moeten groeien. Dit gaat ten koste van het dierenwelzijn, deze dieren lijden meer pijn dan kippen die diervriendelijk worden gefokt.
Campagne
In radiospotjes nam Wakker Dier de afgelopen weken stelling tegen voedselproducenten die plofkippen verwerken. Olvarit en Struik werden met name genoemd.
Olvarit zegt dat het toch al van plan was om over te stappen op kippen die onder betere leefomstandigheden worden gefokt. Dit gebeurt volgend jaar. Struik is in oktober al zover.
Unilever maakte vorige week bekend dat het geen plofkip meer wil gebruiken. Wakker Dier gaat zijn radiospotjes nu richten op de fastfoodrestaurants van McDonalds en de Zwitserse voedingsproducent Nestlé.