NOS NieuwsAangepast

Prestatiecontract iDEAL geëist

Webwinkels willen met banken afspraken maken over het functioneren van het betalingssysteem iDEAL. Door storingen en onderhoud werkt iDEAL vaak niet. Dat leidt tot miljoenenschade, zeggen de ondernemers.

In het NOS Radio 1 Journaal zei directeur Jongen van Thuiswinkel.org dat de ondernemers een prestatiecontract willen, waarin staat hoe vaak iDEAL uit de lucht mag zijn. Jongen wil dat iDEAL minstens 99,5 procent van de tijd werkt. Als dat niet gehaald wordt, moet daar een schadevergoeding tegenover staan. Die moet gelijk zijn aan de aantoonbaar misgelopen omzet.

Boetes

Daarnaast moet de eigenaar van iDEAL, Currence, boetes opleggen aan banken als een storing van iDEAL het gevolg is van een fout van de bank. Die boetes kunnen nu al worden opgelegd, maar in de praktijk gebeurt dat niet, zegt Jongen.

Vorige maand konden klanten van ING bijna twee dagen niet met iDEAL betalen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl