Schip zonk door slecht toezicht
Het zinken van een vissersschip in 2010 bij Terschelling waarbij de drie bemanningsleden omkwamen, is te wijten aan de reder die de regels overtrad en slecht toezicht door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Dat zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Volgens de onderzoeksraad was de schelpenzuiger Frisia niet zeewaardig. Enkele schotten van het schip waren niet goed afgesloten en er was een lek, waardoor het ruim vol kon lopen. Dit werd pas heel laat opgemerkt door de bemanning.
Ook was er maar één pomp aan boord, die te weinig capaciteit had om het ruim leeg te pompen. Verder waren er te weinig passende overlevingspakken aan boord.
Inspectie faalde
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft volgens de onderzoeksraad "gefaald". De inspectie liet toe dat het vissersschip met een onbevoegde schipper op zee werd ingezet voor werkzaamheden waarvoor het schip niet geschikt was.
De Frisia had wel de benodigde papieren gekregen van de inspectie maar dat had nooit mogen gebeuren, zegt de raad. Het schip had flinke tekortkomingen.
Over de schipper zegt de onderzoeksraad dat hij onbevoegd was. De inspectie had het schip hiervoor in juni 2010 tijdens een controle aan de ketting gelegd. Dat vaarverbod werd een maand later opgeheven zonder dat de schipper de vereiste papieren kon laten zien. De mededeling dat ze waren aangevraagd, was voldoende voor de inspectie.
Schipper onder druk
Verder vindt de onderzoeksraad dat de schipper als eerst verantwoordelijke aan boord, de reder had moeten aanspreken op de gebreken van het schip. De raad sluit niet uit dat de man onder druk is gezet om de situatie aan boord te accepteren.
De rederij spreekt ook na het lezen van het rapport van een noodlottig ongeval. Volgens directeur Van der Ploeg was de schelpenzuiger goed uitgerust.
De schipper was volgens de reder zeer ervaren. Dat hij op het moment van het ongeluk niet bevoegd was, zou te maken hebben gehad met een achterstand in de administratie van de kapitein.
Van der Ploeg zegt niettemin dat zijn bedrijf alle aanbevelingen uit het rapport van de onderzoeksraad in nauwe samenwerking met de inspectie zal opvolgen.
Kapseizen
Het vissersschip Frisia was in december 2010 op weg naar de haven van Lauwersoog met het ruim vol schelpen. Die waren ten noorden van het zeegat tussen Vlieland en Terschelling opgezogen.
Omdat de kanalen in Friesland vol ijs lagen, besloot de schipper over de Noordzee naar Lauwersoog te varen. Tijdens de reis liep het ruim vol water en ten noorden van Terschelling kapseisde het schip.