Reclamestunt pakt verkeerd uit
Een originele reclamecampagne voor het automerk Mini Cooper is in Duitsland op een blamage voor het bedrijf uitgelopen. Het hogedrukgebied dat momenteel in Europa al aan ruim honderd mensen het leven heeft gekost, is namelijk vernoemd naar het automerk.
In Duitsland is het sinds een aantal jaar mogelijk de namen van hoge- en lagedrukgebieden te kopen, een poging van het weerbureau geld binnen te halen na bezuinigingen. Voor 299 euro (hoog) of 199 euro (laag) gebruikt de weerdienst de naam in al haar uitingen op tv en internet.
Meestal zijn het geliefden of familieleden die elkaar een weerfenomeen cadeau doen, maar het reclamebureau van de BMW-dochter dacht dat het een mooie manier zou zijn om de nieuwe Mini Cooper naamsbekendheid te geven. De nieuwe auto zou namelijk bestand zijn tegen elk weerstype.
Doodgevroren
Toen de temperatuur op plekken echter onder de -30 kwam en meerdere mensen doodvroren, was het bedrijf minder blij met de stunt. "Dit spijt ons natuurlijk vreselijk", zegt een woordvoerder in de Duitse media. "Het was niet de bedoeling. Je weet nooit van tevoren wat zo'n systeem gaat doen."
De automaker heeft ook nog een optie uitstaan om een lagedrukgebied Mini te noemen, maar het is nog niet bekend of het bedrijf daarmee doorgaat.