'Holland Casino schiet tekort bij verslavingpreventie'
Holland Casino doet er weinig aan om gokkers tegen zichzelf te beschermen. Spelers die geen controle meer hebben over hun goklust, worden gestimuleerd door te gaan, onder meer door ze in de watten te leggen en gratis dure alcoholische drank te schenken. Dat zegt Marco Rosman, die van 1989 tot 2009 bij het Holland Casino werkte.
Rosman tekent in het boek 'Rien ne va plus' zijn ervaringen op als croupier en manager bij Holland Casino. Zijn voormalige werkgever probeerde twee keer de publicatie van het boek via de rechter tegen te werken. Tevergeefs, vanaf vrijdag ligt het in de boekhandel.
Holland Casino moet volgens zijn 'zorgplicht' gokverslaving voorkomen en bestrijden. Het bedrijf heeft als enige in Nederland een vergunning om casino's te exploiteren en is dus monopolist. Wel moet Holland Casino concurreren met de groeiende online-gokmarkt. Het bedrijf is volledig in handen van de staat.
'Moetjes'
Rosman beschrijft hoe het preventiebeleid grotendeels een administratieve exercitie is, gericht op het behalen van bepaalde aantallen 'klantengesprekken'. In deze gesprekken worden spelers gewezen op gevaren van het gokken. De gesprekken worden volgens Rosman door het personeel ervaren als 'een moetje', bedoeld om bepaalde 'preventietargets' te halen.
De klantengesprekken worden zelden gevolgd door een serieuzere aanpak van de gokverslaving. Door de kwantitatieve benadering van de preventie kan een groep van tienduizenden probleemgokkers ongestoord doorspelen in de casino's, zegt Rosman.
Cercle Privé
Grote gokkers kunnen in Holland Casino terecht in een speciale ruimte, de 'Cercle Privé'. De inzetten zijn daar hoog en de spelers krijgen gratis drank. Volgens Rosman gebeurt het regelmatig dat personeel verslaafde gokkers blijft inschenken, terwijl die overduidelijk aan hun taks zitten. Meedere medewerkers van Holland Casino zouden dat beamen.
Een oud-barmedewerker, die vele jaren in Holland Casino werkte in de 'Cercle Privé', zegt tegen de NOS: "In de Cercle Privé werd in principe ongelimiteerd dure drank en voedsel aan de spelers gegeven. Belangrijk hierbij was dat de spelers tijdens het consumeren oogcontact met de speeltafel hielden. Als de spelers vroegen of zij de drank en spijzen buiten de speelzaal in het restaurant konden nuttigen, dan ging dit altijd in overleg met de tafelchef die toezicht op het spel had. Hij bepaalde of de gratis consumpties wel of niet buiten de speelzaal genuttigd mochten worden."
Foto's
"Die uitzondering werd met hoge uitzondering gegeven", zegt hij. "De regel was om niet meer te schenken aan spelers die aan hun taks zaten. Maar het werd soms oogluikend toegestaan als de bewuste speler flink aan het inzetten was", aldus de oud-barmedewerker.
De bedrijfsleiding verspreidt volgens Rosman en de oud-barmedewerker foto's van grote klanten onder het personeel, zodat de lucratieve spelers sneller kunnen worden herkend.
Rosman zegt zich niet alleen op eigen waarnemingen te baseren. "Nadat duidelijk was dat ik een boek aan het schrijven was, stroomden de e-mails en sms'jes van oud-collega's binnen. 'Rien ne va plus' was aanvankelijk bedoeld als een persoonlijk verslag. Maar het werd een boek met input van meerdere medewerkers."
'Preventie is speerpunt'
Holland Casino heeft in een reactie laten weten dat het zich niet herkent in het beeld dat door Rosman wordt geschetst. "Het preventiebeleid is een van de speerpunten binnen Holland Casino en wordt continu verbeterd, in nauwe samenwerking met de verslavingszorg", aldus het bedrijf.
Holland Casino wijst erop dat de Algemene Rekenkamer in een onderzoek naar de uitvoering van het preventiebeleid bij het bedrijf, niets opvallends heeft geconstateerd.