AFM laakt uitvaartverzekeraars
De manier waarop uitvaartverzekeringen worden verkocht, moet op de schop. De klant staat niet centraal bij de verkoop van deze verzekeringen, stelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Verzekeraars lijken zich vooral te laten leiden door omzet en bonussen, terwijl de klant slecht wordt geïnformeerd.
De AFM heeft onderzoek gedaan bij de vijf grootste uitvaartverzekeraars. Samen zijn ze goed voor 60 procent van de markt. Elke maand worden er 20.000 polissen verkocht.
Niet zorgvuldig
Volgens onderzoek van de AFM heeft 70 procent van de Nederlanders een uitvaartverzekering. Omdat veel Nederlanders er niet aan willen, is de markt zo langzamerhand verzadigd. Daardoor voelen verzekeraars grote druk om andere wegen te vinden voor het verkopen van de polissen.
Een groot deel van de verzekeringen wordt verkocht via tussenpersonen. De AFM is daar erg kritisch over. Een deel van de tussenpersonen is onvoldoende deskundig of werkt zelfs zonder vergunning van de AFM. Ook de beloning van tussenpersonen kan leiden tot onzorgvuldige behandeling.
Bemiddelaars krijgen provisies die wel kunnen oplopen tot 1100 euro per polis. Die vergoeding staat volgens de AFM niet in verhouding tot de geleverde dienst.
Bonusbeleid
De AFM doet nog onderzoek naar het bonusbeleid van de maatschappijen voor hun eigen medewerkers. De verzekeringswaakhond heeft de indruk dat sommigen een laag basissalaris krijgen, dat ze met bonussen moeten verhogen. De AFM denkt dat medewerkers daardoor misschien meer gericht zijn op de verkoop dan op een goed advies.
"Het lijkt twijfelachtig dat het belang van de klant centraal kan worden gesteld, gezien het huidige verdienmodel in de huidige marktomstandigheden."
De klant is kwetsbaar, meent de AFM. Hij let niet goed op en wil zijn nabestaanden niet opzadelen met kosten. Omdat de maandpremie slechts een klein bedrag is, gaat hij soms akkoord met een verzekering zonder precies te weten waarvoor hij verzekerd is.
Reageren? Gert-Jan.Dennekamp@nos.nl