NOS NieuwsAangepast

Harde kritiek Rekenkamer op ProRail

Er is de afgelopen jaren veel minder geld uitgegeven aan het onderhoud van het spoor dan was beloofd. Dit concludeert de Algemene Rekenkamer, het onafhankelijke onderzoeksinstituut dat de uitgaven van de overheid controleert.

Volgens de Algemene Rekenkamer heeft spoorbeheerder ProRail mogelijk 1,1 miljard euro niet besteed: dat is zo'n 10 procent van het budget van in totaal 11,5 miljard euro.

Eigendom

In 2005 heeft het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat het beheer van het spoornet overgedragen aan ProRail. ProRail is een bv in eigendom van de Staat. Jaarlijks krijgt ProRail ongeveer 2 miljard euro van het ministerie.

Volgens de Rekenkamer stuurt het ministerie de spoorbeheerder op "diffuse wijze" aan. Het huidige ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) weet ook niet welk deel van het budget van ProRail nu wel of niet besteed is. De minister informeert de Tweede Kamer ook "onduidelijk en onvolledig" over ProRail.

Veiligheidssysteem

De Rekenkamer heeft drie projecten van ProRail onderzocht. Allereerst is er 271 miljoen euro uitgetrokken voor een project om een Europees veiligheidssysteem op het Nederlandse spoor in te voeren. Het systeem, om onder meer treinen dichter op elkaar te laten rijden, is er nog niet omdat de industrie het nog niet heeft ontwikkeld.

Verder is er van 2002 tot 2018 1,4 miljard euro uitgetrokken om een nieuw beveiligingssysteem in te voeren. "Er zijn wel verkenningen uitgevoerd, maar geen enkele veiligheidsinstallatie is sindsdien vervangen", concludeert de Rekenkamer.

Gebruikt

Verder is er een pot van 1,2 miljard euro om de onderhoudsachterstanden weg te werken. "De minister weet niet of het hele budget gebruikt wordt", staat in het rapport.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu zegt in een reactie dat ze die informatievoorziening wil verbeteren. Ze is het niet eens met de conclusie dat 10 procent van het budget niet is uitgegeven. Volgens haar is dat deel veel kleiner.

Het onderzoek van de Rekenkamer beslaat vooral de periode 2005-2010. In deze periode waren achtereenvolgens minister Peijs en minister Eurlings minister van Verkeer en Waterstaat.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl