F1-blog
NOS SportAangepast

Verstappen beperkt schade in GP Italië • Magnussen geschorst voor volgende race

Vandaag staat in de Formule 1 de Grote Prijs van Italië op het programma. De coureurs rijden op het iconische hogesnelheidscircuit van Monza.

  • Charles Leclerc wint door een slimme strategie
  • De sterke McLarens eindigen op plek twee en drie
  • Max Verstappen beperkt de schade in het kampioenschap

Pushberichten ontvangen bij updates in het blog? Druk op het belletje

liveblog gesloten

Kevin Magnussen rijdt niet in Azerbeidzjan

Kevin Magnussen is door zijn straf van vandaag definitief geschorst door de FIA voor de volgende race.

Het is pas voor het eerst dat een Formule 1-coureur geschorst wordt wegens een teveel aan strafpunten, sinds dat systeem. een jaar of tien geleden werd ingevoerd. In bijvoorbeeld de Formule 2 gebeurde het wel al eens dat rijders een schorsing opliepen.

De nieuwe WK-stand

Lando Norris pakt wat punten terug in het WK en houdt zijn kampioenschapsdroom in leven.

  • NOS
    WK-stand na Italië
  • NOS
    WK-stand voor constructeurs na Italië

Kevin Magnussen lijkt Bakoe te missen door schorsing

Kevin Magnussen heeft vandaag twee penaltypunten gekregen. De Deen stond met tien punten al op scherp, maar door de twee punten die hij vandaag heeft verzameld mag hij in principe niet starten in de volgende race: de GP van Azerbeidzjan.

Bekijk hier de uitslag van de Grote Prijs van Italië

Leclerc na overwinning: 'Ik keek tijdens de race naar het publiek'

Luidkeels zingen de tifosi Charles Leclerc toe na zijn overwinning. "Ik had niet verwacht dat de tweede keer hier winnen net zo speciaal voelt als de eerste", doelt hij op zijn zege in 2019.

"Ik keek naar het publiek tijdens de race, dat is altijd riskant, maar ik deed het toch. Ik vind het waanzinnig dat ik de twee belangrijkste races van het jaar gewonnen heb: Monaco en Italië."

Winst in beide thuisraces

Charles Leclerc heeft dit seizoen tot nu toe twee races gewonnen. Dat deed hij in Monaco, zijn thuisrace, en in Italie, de thuisrace van zijn team.

Geen slechte score.

GP Italië 53/53 | Leclerc wint na een geweldig slotstuk

Charles Leclerc wint op een waanzinnige manier de race. Waar bijna elke coureur koos voor twee pitstops, gokte de Monegask op één.

Het pakt geweldig uit. De Ferrari-coureur wint voor de tweede keer in zijn carrière de Grote Prijs van Italië.

Oscar Piastri wordt tweede, Lando Norris derde.

GP Italië 53/53 | Drie seconden

Leclerc is bijna bij de finish.

GP Italië 52/53 | Vijf seconden!

Leclerc lijkt op weg naar de overwinning.

GP Italië 51/53 | Nog zes seconden

Charles Leclerc heeft nog zes seconden over van zijn voorsprong, nog iets meer dan twee ronden te rijden.

GP Italië 48/53 | Piastri rijdt hard

Oscar Piastri rijdt zo hard als hij kan, het gat is intussen acht seconden. Charles Leclerc heeft nog altijd een ruime voorsprong.

GP Italië 44/53 | Piastri op plek twee!

We krijgen een waanzinnig slot. Oscar Piastri, op vers rubber, moet elf seconden goedmaken op de leider Charles Leclerc, die op versleten banden rijdt.

De spanning stijgt. De tifosi genieten.

De tifosi genieten

GP Italië 44/53 | Piastri sluit aan bij Sainz

Oscar Piastri rijdt binnen een seconde van Carlos Sainz en is op weg naar de tweede plek. Kan Charles Leclerc dit volhouden?

GP Italië 42/53 | Tweede pitstop Verstappen

Max Verstappen duikt naar binnen voor zijn tweede pitstop. Hij rijdt nu zesde, op de mediums. Voor hem rijdt iedereen op de harde band.

De huidige stand:

  1. Charles Leclerc - 1 keer gestopt
  2. Carlos Sainz - 1 keer gestopt + 10 seconden
  3. Oscar Piastri - 2 keer gestopt + 2 seconden
  4. Lando Norris - 2 keer gestopt + 5 seconden
  5. Lewis Hamilton - 2 keer gestopt + 14 seconden
  6. Max Verstappen - 2 keer gestopt +12 seconden

GP Italië 41/53 | Tweede poging Norris

Lando Norris probeert nog een keer om Max Verstappen voorbij te rijden. Nog voor het rempunt is hij er voorbij.

Verstappen probeert nog terug te vechten, maar kan de Brit niet meer inhalen.

GP Italië 40/53 | Verstappen houdt Norris af

Lando Norris kan er nog niet voorbij!

GP Italië 39/53 | Piastri is binnen, Leclerc leidt

Oscar Piastri is de pits ingedoken voor zijn tweede pitstop.

De twee Ferrari's rijden nog door en rijden op plek één en twee. Zouden zij de race met één pitstop kunnen uitrijden?

GP Italië 37/53 | Verstappen 'gaat racen' met Norris

Na de tweede pitstop van Norris rijdt hij achter Verstappen, die nog maar één keer gestopt is.

Verstappen vraagt op de teamradio: "Is het handig als ik Norris achter me probeer te houden?"

Het antwoord is duidelijk: "Ja, graag."

GP Italië 32/53 | Problemen voor Norris

Lando Norris schiet rechtdoor en verliest twee seconden op Oscar Piastri. Charles Leclerc komt ineens weer terug!

Norris duikt de pits in en wisselt opnieuw van banden.

"Ik begrijp niet waarom ik mijn linkervoorband zo in de problemen breng", verzucht Norris op de radio.

GP Italië 30/53 | De stand van zaken in het middenveld

Verschillende laagvliegers hebben het lastig in Italië. Pierre Gasly (Alpine) komt snelheid tekort en klaagt over zijn remmen, terwijl Kevin Magnussen (Haas) een tijdstraf van tien seconden heeft gekregen.

Achter de acht wagens van de vier topteams lijken Fernando Alonso (Aston Martin), Esteban Ocon (Alpine) en Alexander Albon (Williams) te gaan strijden voor de laatste punten.

GP Italië 27/53 | Piastri geeft gas

Oscar Piastri rijdt snoeihard en noteert regelmatig de snelste raceronde. Zijn voorsprong groeit, maar houdt hij dit wel vol?

De Australiër slijt weleens sneller dan zijn teamgenoot door zijn banden heen, waardoor een slotoffensief van Norris niet uitgesloten is.

GP Italië 24/53 | Piastri leidt weer

Oscar Piastri rijdt opnieuw aan de leiding. Lando Norris volgt op plek twee, ruim anderhalve seconde achter hem.

Max Verstappen ligt zo'n 25 seconden achter de koplopers.

GP Italië 22/53 | Verstappen opvallend vroeg de pits in

Max Verstappen duikt ook naar binnen en verliest de leiding.

Hij wisselt opnieuw naar de harde band en moet sowieso nog een keer de pits in.

De wissel verliep overigens niet vlekkeloos, de pitstop duurde ongeveer vier seconden langer dan normaal.

Slaand op het stuur keert hij terug op het circuit.

GP Italië 19/53 | Verstappen (tijdelijk) op kop

In tegenstelling tot de andere toppers hoeft Max Verstappen nog niet naar binnen.

De Nederlander rijdt immers op de harde band. Hij kan nu, zonder coureurs voor hem, proberen terug te keren in de race.

GP Italië 15/53 | Norris passeert Leclerc in de pits, Verstappen rijdt sterk.

Charles Leclerc verliest veel tempo en verliest het contact met Oscar Piastri. Lando Norris sluit zelfs bij hem aan.

Om een inhaalactie te forceren, duikt Norris meteen de pitstraat in. Zo kan hij op verse banden een hoog tempo ontwikkelen, dat Leclerc op zijn oude banden niet kan rijden.

Na de bandenwissels rijdt Norris inderdaad voor Leclerc. Piastri blijft voor hen.

GP Italië 11/53 | Russell duikt de pits in

George Russell duikt, met zijn kapotte voorvleugel, de pitstraat in.

De Mercedes-coureur is zojuist ingehaald door Sergio Pérez.

GP Italië 10/53 | Leclerc houdt de druk op Piastri

Voorin rijdt Piastri niet zomaar weg van Leclerc. De Ferrari-coureur doet zijn uiterste best om bij de McLaren-coureur te blijven.

Voorlopig gaat dat goed. De Monegask rijdt een seconde achter de Australiër.

GP Italië 8/53 | Alternatieve strategie Verstappen

Piastri, Norris en Leclerc rijden op de medium band, terwijl Verstappen op de harde band rijdt.

Hij mist daardoor nu wat snelheid, maar hoopt later in de wedstrijd gebruik te kunnen maken van verser rubber.

GP Italië 6/53 | Hommeles bij Hülkenberg, Tsunoda uit de race

Nico Hülkenberg kent een tumultueus begin van de race. Hij kreeg een kwak van Daniel Ricciardo in de RB, en duikt iets later zelf in de zijkant van Yuki Tsunoda in de andere RB.

De Japanner moet daardoor de race verlaten.

GP Italië 5/53 | Piastri verdedigt

Oscar Piastri rijdt sterk, Charles Leclerc rijdt intussen op negen tienden van een seconde.

Lando Norris rijdt ruim een seconde achter de Monegask voor hem.

Russell rijdt rond met schade

Van de topcoureurs heeft enkel George Russell schade. Zijn voorvleugel heeft een tik gehad.

GP Italië 2/53 | Leclerc rijdt naar Piastri toe

Charles Leclerc jaagt op de leider in de race en rijdt binnen een seconde.

Sergio Pérez klaagt intussen over de vele schade aan de auto van George Russell, die strak voor hem rijdt.

GP Italië 1/53 | Piastri leidt na eerste bochten

Lando Norris start goed, maar Oscar Piastri nog beter. Hij zet zijn auto voor die van zijn teamgenoot en pakt de leiding.

Norris zakt naar de derde plaats. Max Verstappen rijdt na de eerste ronde zesde.

Slecht begin Russell

George Russell startte van plek drie, maar schoot rechtdoor in de eerste bocht en zakt naar plek zeven. Hij heeft wat schade.

De huidige stand:

  1. Piastri (McLaren)
  2. Leclerc (Ferrari)
  3. Norris (McLaren)
  4. Sainz (Ferrari)
  5. Hamilton (Mercedes)
  6. Verstappen (Red Bull)
  7. Russell (Mercedes)
  8. Pérez (Red Bull)

De auto van Norris staat klaar

De auto van Norris staat klaar op poleposition

Het is warm in Monza

Coureurs doen hun best om zoveel mogelijk verkoeling mee te pakken voor de start van de race.

Vooral voor Mercedes blijkt de hitte een struikelblok. Beide coureurs klagen al het hele weekend over warme stoeltjes.

Ferrari-coureur Charles Leclerc schermt zijn cockpit in ieder geval af.

Leclerc beschermt zijn cockpit

De tifosi zijn er klaar voor

Publiek in Monza

Verstappen rijdt op de baan

De coureurs gaan naar buiten voor een rondje over het circuit. Nog een half uur tot de formatieronde.

Carlos Sainz is jarig!

Op de dag van de Grote Prijs van Italië viert Ferrari-coureur Carlos Sainz zijn dertigste verjaardag.

Teamgenoot Charles Leclerc en het Italiaanse publiek zingen hem hartelijk toe voor de race begint.

Ten Voorde wint Porsche Supercup na zinderende finale

De Nederlander Larry ten Voorde heeft de Porsche Supercup gewonnen. De 27-jarige Nederlander moest voor titelrivaal Harry King eindigen om het kampioenschap te winnen, en dat is precies wat hij heeft gedaan.

Na twee safetycars lag Ten Voorde op de tweede plaats, King kwam van achteruit sterk opzetten. In de absolute finale reed het duo nek-aan-nek, maar Ten Voorde had genoeg over om voor zijn rivaal te eindigen.

Terugblik naar 2021: Eén-twee voor McLaren na bizarre crash

McLaren heeft een geweldige uitgangspositie voor de race. Beide auto's starten op de eerste rij, met Lando Norris op plek één en Oscar Piastri op plek twee.

Het doel: die één-twee behouden.

De laatste keer dat McLaren in Monza eerste en tweede werd in de race, was in 2021. Dat was een bizarre race.

Verstappen bovenop Hamilton

Het was het jaar dat Max Verstappen en Lewis Hamilton een geweldig gevecht uitvochten voor het kampioenschap. Verstappen vertrok in Italië van pole, Hamilton van plek vier. Geen van hen leidde echter na de eerste bocht. Daniel Ricciardo (McLaren) pakte de kop.

Het verloop van de pitstopfase zorgde voor de ultieme clash van 2021, alles kwam samen. Verstappen kende een verschrikkelijke pitstop en verloor veel tijd, en iets later in de race was ook de bandenwissel van zijn grote concurrent niet foutloos.

Hamilton reed de pits uit en kwam naast Verstappen in de eerste bocht. De twee gaven elkaar geen centimeter cadeau en haakten in elkaar. Verstappen steigerde en belandde boven op de Mercedes van Hamilton. Een dramatisch en tegelijk iconisch beeld.

McLaren profiteerde en werd eerste en tweede met Ricciardo en Lando Norris. Het zou de (voorlopig) laatste GP-zege van Ricciardo zijn.

Verstappen bovenop Hamilton in 2021

De startopstelling

Max Verstappen start van plek zeven, op de vierde rij.

Zijn grote concurrent Lando Norris vertrekt van poleposition.

Spannende ontknoping in de Formule 3: opmaat voor geweldige dag?

Pas in de allerlaatste bocht van de allerlaatste ronde werd vandaag het kampioenschap in de Formule 3 beslist.

Voorafgaand aan de wedstrijd maakten nog vier coureurs kans op de titel, maar in de slotfase vochten Gabriele Mini en Leonardo Fornaroli (beiden uit Italië, beiden negentien jaar oud) een direct gevecht uit.

Mini passeerde Fornaroli en pakte de leiding in de wedstrijd, maar om het kampioenschap te winnen moest er nóg iemand voor Fornaroli eindigen. Mini drukte het tempo, waardoor andere coureurs terugkwamen. Eén coureur passeerde Fornaroli: Christian Mansell. Bij het ingaan van de laatste ronde was Mini op koers om kampioen te worden.

Fornaroli toverde echter een truc uit de hoge hoed. In de allerlaatste bocht van de race dook hij aan de binnenkant van Mansell. Hij kreeg zijn auto op tijd afgeremd, liet genoeg ruimte voor beide wagens en lag weer op plek twee. Op zeer knappe wijze stelde hij zo het kampioenschap veilig.

Goedemiddag!

Welkom in ons liveblog over de Grote Prijs van Italië in Monza. Om 15.00 uur start de race!