Bagagemedewerker op Schiphol
NOS NieuwsAangepast

Schiphol investeert miljarden: van bagagekelder tot arbeidsomstandigheden

Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren om de arbeidsomstandigheden, dienstverlening en infrastructuur van de luchthaven te verbeteren. Het gaat volgens Schiphol om het grootste investeringsplan ooit in de geschiedenis van de luchthaven.

Topman Pieter van Oord stelt dat Schiphol onder meer de bagagekelder, klimaatinstallaties, roltrappen, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen onder handen gaat nemen. Tegelijk moeten de arbeidsomstandigheden van alle medewerkers worden verbeterd. Eerder stak Schiphol al 3 miljard euro in uitbreiding en verbetering van de terminals.

Schiphol maakte het plan vanmorgen bekend bij de presentatie van de cijfers over de eerste zes maanden van dit jaar. Daarin vervoerde de luchthaven met 31,8 miljoen ruim 10 procent meer passagiers dan een jaar eerder. Onderaan de streep bleef een nettowinst van 224 miljoen over.

Minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat reageert verheugd op het besluit van Schiphol om miljarden te investeren in betere arbeidsomstandigheden. "Het is uiterst belangrijk dat Schiphol de faciliteiten op orde heeft. Het is zwaar werk", aldus de minister.

Zorgen

Topman Van Oord heeft ook zorgen over Schiphol. Hij spreekt van een succesvolle meivakantie, waarin reizigers "helaas niet werden geholpen door de staat van de infrastructuur" op Schiphol. "Dat is op dit moment verre van wat we als kwaliteitsluchthaven in Nederland willen bieden."

Hij noemt het investeringsplan van 6 miljard euro cruciaal. "Om de tevredenheid van onze passagiers en goede dienstverlening aan onze luchtvaartmaatschappijen terug te brengen."

Zo kampt Schiphol nog altijd met een groot personeelstekort. Eerder bleek uit een enquête van vakbond FNV dat een groot deel van de werknemers, zoals beveiligers en bagage-afhandelaren, zich zorgen maakt over de werkdruk, het ziekteverzuim en veiligheidsrisico's.

Kofferchaos

Ook zal er worden geïnvesteerd in een betere bagageafhandeling. Twee jaar geleden haalde Schiphol nog het nieuws met flinke problemen, toen duizenden koffers achterbleven op de luchthaven en veel passagiers een tijdlang moesten zoeken naar hun bagage.

Onlangs haperde het systeem weer, en dat leidde opnieuw tot honderden achtergebleven koffers en veel gefrustreerde reizigers.

Geen krimp

"Hoewel het bemoedigend is om te zien dat onze financiële resultaten verbeteren, zijn onze algehele financiële prestaties nog niet naar onze tevredenheid", zei financieel directeur Robert Carsouw in een toelichting. "Het realiseren van onze ambities vereist een aanzienlijke toename en versnelling van onze operationele kasstromen, zonder de focus op onze concurrentiepositie te verliezen."

Het vorige kabinet wilde Schiphol aanvankelijk in twee stappen laten krimpen. Vanaf eind 2023 moest er naar maximaal 460.000 vluchten per jaar worden gegaan en dan later naar 440.000. In november vorig jaar werd dat plan in de ijskast gezet, omdat het juridisch op bezwaren stuitte. Ook de Hoge Raad bepaalde vorige maand dat het kabinet niet zomaar het aantal vluchten kan verminderen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl