Een man smeert zich in op het terras van 't Pantoffeltje in Den Bosch
In samenwerking met
Omroep Brabant
NOS Nieuws

Zo'n 150 cafés en restaurants zetten zonnebrandcrème op de menukaart

Een kleine 150 cafés en restaurants in Nederland hebben sinds kort niet alleen drankjes en eten, maar ook zonnebrandcrème op de menukaart staan. De "shotjes" zonnebrandcrème zijn een initiatief van het Zilveren Kruis, dat mensen wil stimuleren om zich in te smeren op het terras.

Horecaondernemer Peter Forger heeft de crème met factor 30 op het menu gezet van zijn café in het centrum van Den Bosch. Hij merkte dat bezoekers zonnebrandcrème vaak vergeten. "We merken dat veel mensen zich daardoor niet of nauwelijks insmeren en dat is zorgwekkend", zegt hij tegen Omroep Brabant.

Dermatoloog Mitra Tebbe-Gholami benadrukt het belang van insmeren. "Want hoe vaker iemand verbrandt door de zon, hoe groter de kans op huidkanker is." 28 procent van de zonverbrandingen gebeurt op het terras of in de tuin, blijkt uit onderzoek.

Ondernemer Forger merkt dat de flesjes al veelvuldig worden gebruikt. "We zien dat de tubetjes leeg gaan, dus dat is een goed teken."

Peter Forger bij zijn café in Den Bosch

De flesjes zijn speciaal ontwikkeld voor de horeca. Cafés en restaurants kunnen ze sinds een paar weken voordelig inkopen. Ze mogen niet met winst worden verkocht. Horecazaken mogen er ook voor kiezen om de flesjes gratis weg te geven aan klanten. Het Zilveren Kruis weet niet precies hoeveel ondernemers dat doen.

Advertentie via Ster.nl