Festivals worstelen: 'Je moet jezelf in deze markt echt onmisbaar maken'
Anoushka Lakerveld
redacteur Online
Anoushka Lakerveld
redacteur Online
Festivals en evenementen die vaak al jaren bestaan, hebben ondanks subsidies moeite om rond te komen. Organisatoren worstelen met prijsstijgingen, krapte op de arbeidsmarkt en een tekort aan materialen.
Een van die festivals is de Nacht van de Kaap, dat al dertien jaar werd gehouden in Rotterdam. De kaartverkoop was al gestart. Toch gaat het festival dit jaar niet door.
Het bedrijf achter de Kaap, JMR Event Makers, krijgt subsidie van de gemeente, maar leed "zeker de laatste jaren" zo'n 70.000 tot 80.000 euro verlies bij dit festival, aldus Jasper Scholte, een van de directeuren van het bedrijf.
Ook het Indische Tong Tong Fair in Den Haag, waar jaarlijks 55.000 bezoekers een kaartje voor kochten, kondigde begin mei aan vanwege financiële problemen niet verder te gaan. Volgens Omroep West kreeg de organisatie jaarlijks zo'n 50.000 euro subsidie van de gemeente, maar dat was niet genoeg.
Festivals die geen ticketprijs vragen, hebben het ook zwaar. Zo is de Rotterdam Pride geschrapt vanwege de kosten, gaat het Free Festival Almere voor de tweede keer op rij niet door en gaan veel organisaties over op een "uitgekleed programma", zoals de Visserijdagen in Harlingen.
Je moet jezelf in deze markt echt onmisbaar maken, door goed na te denken wat je aanbiedt. Het moet tegenwoordig echt een beleving zijn.
Directeur Berend Schans van de brancheorganisatie Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF) ziet al langer dat festivals het zwaar hebben. Onlangs werd nog 1 miljoen euro uitgetrokken om de Bevrijdingsfestivals van een financiële injectie te voorzien.
In Utrecht dreigde de editie van vorig jaar niet door te gaan vanwege financiële problemen, tot er op het laatste moment alsnog geldschieters werden gevonden.
Of zo'n financiële injectie er vaker komt, is volgens Schans nog maar de vraag, omdat cultuursubsidies in het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie op een laag pitje staan.
Beleving
De toekomst lijkt dus onzeker voor de festivalbranche, maar brancheorganisaties verwachten niet dat er helemaal geen festivals meer overblijven.
Volgens Willem Westermann van de VVEM verdwijnen er al jaren festivals, maar komen er ook nieuwe voor in de plaats. Ook blijft het publiek ondanks hogere ticketprijzen gewoon komen, zeker bij de grote festivals.
Wel denken beide brancheverenigingen dat organisaties meer moeten doen om mensen naar hun festival te trekken om het financieel gezond te houden op lange termijn. "Je moet jezelf in deze markt echt onmisbaar maken, door goed na te denken wat je aanbiedt. Het moet tegenwoordig echt een beleving zijn", aldus directeur Schans van de VNPF.
Jasper Scholte, van JMR Event Makers, speelt ook met die gedachte. Hij is druk in gesprek om De Nacht van de Kaap volgend jaar in een andere, uitgeklede vorm terug te laten komen. Daarbij zouden dan alleen de "kroonjuwelen van de Kaap" nog te zien zijn. Hoe dat eruit moet komen te zien en of de organisatie dan wel weer winst gaat maken, kan Scholte niet zeggen.