Adidas stopt per direct met verkoop Duits 'SS-shirt' en biedt excuses aan
Adidas en de Duitse voetbalbond DFB hebben de verkoop van het nieuwe nationale tenue met rugnummer 44 per direct gestopt. In het nieuwe lettertype deed nummer 44 denken aan de runen van het logo van de Schutzstaffel (SS), de gevreesde paramilitaire organisatie van het nazi-regime in Duitsland.
Het kopen van het shirt met 44 is sinds maandagmiddag niet meer mogelijk, en eerder bestelde shirts worden niet meer geleverd. Shirts met namen verbonden aan nazi-Duitsland konden sowieso al niet worden besteld.
De nieuwe shirts werden tijdens de interlands tegen Frankrijk en Nederland van vorig week voor het eerst gebruikt. Het nieuwe ontwerp leidde tot een rel op sociale media.
Geen link gezien
De DFB heeft laten weten dat er nu een nieuw design voor het cijfer 4 wordt ontwikkeld. Want ook het shirt met nummer 4 deed de wenkbrauwen fronsen. Dat deed namelijk denken aan het logo van de Hitler-Jugend.
De Duitse bond zegt dat er tijdens de ontwikkeling van het design niemand is geweest die de mogelijke link met de nazi-symboliek heeft opgemerkt.
Ook Adidas door het stof
"Bij Adidas werken mensen uit ongeveer honderd landen, onze onderneming staat voor het bevorderen van diversiteit en inclusie, en als bedrijf verzetten we ons actief tegen vreemdelingenhaat, antisemitisme, geweld en haat in welke vorm dan ook," aldus Adidas-woordvoerder Oliver Brüggen.
"Pogingen om verdeeldheid zaaiende of marginaliserende standpunten te promoten, maken geen deel uit van onze waarden als merk." Het bedrijf "verwerpt ten stelligste elke suggestie dat dit onze bedoeling was".