NOS Nieuws

Stress groeit bij werknemers: 'Integrale aanpak nodig'

Nederlanders vallen vaker uit door stress op het werk en de werkdruk zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dat blijkt uit cijfers en een overheidsadvies die vandaag gepubliceerd zijn.

Het afgelopen jaar groeide het aantal mensen dat zich langdurig ziek meldde om stressklachten met 11 procent. Uit cijfers van arbodienstverleners ArboNed en HumanCapitalCare blijkt dat het in bijna een kwart van de gevallen ging om overspanning of een burn-out.

Bij die klachten ligt een werknemer er gemiddeld 240 dagen (gedeeltelijk) uit. Dat kost een bedrijf 315 euro per dag.

Vooral sectoren als het onderwijs, gezondheidszorg en openbaar bestuur worden getroffen. Bij bedrijven met meer dan 250 werknemers komt de stressproblematiek vaker voor dan bij kleinere bedrijven. In de bouw speelt het probleem het minst.

'Aanvullend beleid nodig'

De cijfers komen op de dag dat het RIVM en TNO het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid adviseren aanvullend beleid te ontwikkelen om stress op het werk te voorkomen. Onderzoekers keken op verzoek van het ministerie naar de verwachte veranderingen voor de komende 20 jaar en voorspellen dat de stress alleen maar zal toenemen.

Zo groeit de druk op werknemers doordat er minder mensen aan het werk zijn. Dat komt door tekorten op de arbeidsmarkt, de vergrijzing en een toenemend aantal mantelzorgers. Werkstress, uitval en arbeidsongeschiktheid kunnen daardoor toenemen.

Wat de druk kan verlichten, zijn mogelijkheden om vaker thuis te werken. Ook adviseert het rapport voldoende ontwikkelmogelijkheden op het werk en genoeg tijd om te herstellen na een werkdag.

Oog voor klachten

De onderzoekers waarschuwen dat alle ontwikkelingen niet los van elkaar aangepakt kunnen worden. "Ze kunnen elkaar versterken, versnellen of juist afzwakken. Beleid en maatregelen om de oorzaken van werkstress te verminderen, kunnen zich dus niet richten op een van de ontwikkelingen."

Op de korte termijn waarschuwt directeur medische zaken van ArboNed Redmer van Wijngaarden werkgevers oog te hebben voor klachten. "Zo kun je het gesprek hierover eerder op gang brengen en voorkomen dat klachten zich opstapelen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl