De obers op weg naar de finish
NOS NieuwsAangepast

Oberrace na 13 jaar terug in Parijs: 'Even competitief als de 100 meter sprint'

Geen sportief atletiektenue, maar een stijlvolle zwarte broek, wit overhemd en schort. En natuurlijk een dienblad met croissant, koffie en een glas water. Zo verschenen de circa 200 deelnemers van de Parijse oberrace aan de start. De Course des garçons de café, tegenwoordig kortweg Course des cafés genaamd, is na dertien jaar teruggekeerd in de Franse hoofdstad ter ere van de Olympische Spelen.

"Het is even competitief als de 100 meter sprint", verzekert de organisator. Het parcours is voor de kelners misschien nog wel uitdagender: twee kilometer over de kinderkopjes van de nauwe straten van de wijk Le Marais. "Daar is een vaardigheid van een danser uit de Opéra voor nodig."

Rennen is bij de race verboden. Het gaat namelijk niet alleen om snelheid: deelnemers moeten ook zien te voorkomen dat ze morsen. "Ik heb de afstand verschillende keren op de loopband afgelegd", zegt loper Nathan Kaïda over zijn trainingsprogramma. "En ik heb de route verkend, om niet verkeerd te lopen."

Bij de 'professionals', mensen die fulltime werken als ober, deden 164 mensen mee. Bij de mannen won Samy Lamrous, werkzaam bij brasserie La Contrescarpe, met een tijd van 13 minuten en 30 seconden; de snelste vrouw was Pauline Van Wymeersch van café Le Petit Pont. Zij had 14 minuten en 12 seconden nodig voor de afstand. Beide winnaars worden beloond met een overnachting in een van de betere hotels in Parijs.

De race in 1957

De race werd in 1914 voor het eerst gehouden, om de elegantie en behendigheid van de Parijse obers te etaleren. "De bistro's horen bij onze hoofdstad zoals stokbrood en de Eiffeltoren. De race benadrukte de voortreffelijke Franse service."

Wereldwijd namen meer dan 50 steden de wedloop over, maar in Parijs kwam een einde aan de traditie toen er geen sponsor meer kon worden gevonden. Dit jaar keert de race dus terug ter ere van de Olympische Spelen in Parijs deze zomer. En er is ook een nieuwe sponsor: het waterbedrijf van de hoofdstad trekt er geld voor uit om Wereldwaterdag te vieren.

Eau de Paris noemt het Franse standaardontbijt met een glaasje water perfect om het gebruik van plastic terug te dringen: beter een karafje water dan een PET-fles. "Een terrasje pikken betekent de planeet redden!"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl