Woekerpolis
NOS Nieuws

Ook verzekeraar Reaal gaat woekerpolishouders compenseren

Verzekeraar Reaal gaat klanten die ooit een zogeheten woekerpolis bij het bedrijf of een van zijn voorgangers hebben gekocht compenseren. Daarvoor wordt 70 miljoen euro uitgetrokken.

Reaal heeft een overeenkomst afgesloten met een aantal belangenorganisaties, zoals de Consumentenbond, ConsumentenClaim, Stichting Woekerpolisproces, Vereniging Woekerpolis.nl en Wakkerpolis. Deze organisaties staken nu hun juridische procedure tegen Reaal.

Consumenten die bij de claimorganisaties zijn aangesloten, kunnen een vergoeding tegemoet zien van minimaal enkele honderden euro's per polis. In een enkel geval kan het bedrag oplopen tot meer dan 10.000 euro.

De komende maanden wordt de praktische uitvoering van de regeling verder uitgewerkt. Daarna ontvangen de deelnemers bericht over wat de regeling voor hen persoonlijk betekent. De overeenkomst met Reaal is definitief als minimaal 90 procent van de deelnemers instemt.

Schrijnende gevallen

De compensatie geldt alleen voor gedupeerden die zich hebben aangemeld bij een van de belangenorganisaties. Wel reserveert de verzekeraar, buiten de regeling om, nog eens 25 miljoen euro voor zogeheten schrijnende gevallen en voor mensen die niet zijn aangesloten bij een van de belangenorganisaties en niet eerder compensatie hebben ontvangen.

Woekerpolissen zijn verzekeringspolissen waarbij met de ingelegde premies wordt belegd. Ze werden verkocht vanaf begin jaren 90 tot 2008. Klanten werden gelokt met hoge mogelijke rendementen. Wat de verzekeraars meestal niet of niet duidelijk vertelden, was dat ze (hoge) kosten op de te beleggen premie inhielden, waardoor het rendement bij lange na niet werd gehaald.

De belangenorganisaties strijden al jaren voor compensatie hiervoor. Eerder bereikten ze schikkingen met Allianz, ASR, NN en Achmea. Met verzekeraar De Goudse zijn gesprekken volgens de Consumentenbond in een afrondende fase.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl