PowNed: zo snel mogelijk uit publieke bestel
PowNed ziet niets in de plannen van minister Bijsterveldt om de omroep over een aantal jaar te laten fuseren met een andere. Liever gaat de omroep verder als productiehuis voor een commerciële zender.
"Zodra we kunnen, stappen we uit het bestel", zegt hoofdredacteur Bert Huisjes in NRC Handelsblad. "PowNed wordt een producent die zijn programma's, zoals PowNews, verkoopt aan een commerciële zender. RTL of SBS, dat maakt niet uit."
Huisjes zegt dat de omroep nog tot 2016 kan opereren, omdat dan de licentie pas afloopt. Als eerder een geldschieter wordt gevonden, zal dan een besluit worden genomen.
Leden
PowNed moet van de minister in 2014 minstens 150.000 leden hebben, anderhalf keer meer dan nu het geval is. Als dat lukt, kan de omroep samengaan met een andere. Huisjes ziet niets in dat plan.
"Wie dat heeft bedacht, is niet goed bij zijn hoofd. Natuurlijk gaan wij geen leden verzamelen om vervolgens te fuseren. Leden zullen wel gek zijn: 15 euro betalen voor een omroep die toch verdwijnt."
"We zijn in het publieke bestel gekomen om het anders te doen. Dan gaan we ons zeker niet aansluiten bij een oude omroep. Fuseren is hetzelfde als opheffen."
GeenStijl
PowNed werd opgericht door het weblog GeenStijl en De Telegraaf. De omroep is sinds vorig jaar te zien op televisie met het satirische nieuwsprogramma PowNews.
Huisjes trad in januari aan als hoofdredacteur van de omroep. Daarvoor was hij misdaadverslaggever van De Telegraaf.