Wachtende reizigers op Utrecht Centraal gisteravond
NOS Nieuws

Waarom viel treinverkeer rond Utrecht stil? Vier vragen over de grote storing

Een dag na de grote treinstoring rond station Utrecht Centraal zijn deskundigen van ProRail op zoek naar de precieze oorzaak van de problemen. Aan het begin van de avondspits raakte het treinverkeer gisteren ernstig ontregeld. Tienduizenden treinreizigers hadden last van de treinstoring rond het drukste treinstation van Nederland. Wat ging er mis en hoe kon dat gebeuren?

Wat ging er precies mis?

Om 16.54 uur was er gisteren een stroomstoring bij Abcoude, vlak onder Amsterdam. Normaal merkt het treinverkeer daar niet zoveel van, omdat het systeem dat de seinen en wissels aanstuurt werkt op twee zogeheten voedingen. Als de ene voeding het door een stroomstoring niet meer doet, neemt de andere het over.

Maar dat werkte dit keer niet en dus lag het systeem er eventjes helemaal uit. "Gelukkig duurde deze storing maar kort en was alles snel weer opgelost", zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. "Eigenlijk was dat dus het probleem niet."

De storing in Abcoude had alleen wel iets anders veroorzaakt. Over het hele traject tussen Amsterdam en Utrecht, dat via Abcoude loopt, werkten allerlei systemen niet goed meer. "Het leek alsof er op alle sporen treinen stonden", zegt Wienen. "Dan is het spoor niet meer betrouwbaar en kan je geen treinen meer laten rijden."

Hoe het kon dat de relatief korte stroomstoring zoveel gevolgen had voor het gehele spoortraject onderzoekt ProRail nu. "Het probleem zal in een van de vele systemen zitten, maar de vraag is in welk systeem precies."

Waarom viel al het treinverkeer rond Utrecht stil?

De stroomstoring leidde dus tot problemen tussen Amsterdam en Utrecht. Maar waarom had dat ook grote gevolgen voor treinverkeer in andere richtingen? Volgens ProRail stonden sommige treinen door een eerdere storing in de richting van Arnhem al niet helemaal ideaal. Daar kwam bij dat er al snel een file ontstond van treinen die nog over het 'probleemtraject' moesten of juist daarvandaan kwamen.

"Deze file van treinen veroorzaakte al snel een logistieke puzzel", vertelt Wienen. "Sommige treinen vanuit Amsterdam naar Utrecht rijden bijvoorbeeld door naar Eindhoven. Maar als zo'n trein stil staat, kan dat niet meer. Dat geldt ook voor het personeel dat nodig is om die trein te laten rijden, dat zit dan vast."

Voor reizigers op station Utrecht Centraal was het gisteravond lang wachten:

Reizigers urenlang vast op Utrecht Centraal: 'Kwam hier alleen voor gitaarles'

Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een van de drukst bereden stukken van Nederland. Er liggen hier vier sporen naast elkaar en doordeweeks rijden er elk uur minstens twaalf intercity's en vier stoptreinen. De treinen eindigen niet in Utrecht of Amsterdam, maar rijden door naar steden als Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en Maastricht. Of de andere kant op: naar Den Helder, Alkmaar en Enkhuizen.

"Door al die treinen stond het spoor bij Utrecht op een bepaald moment helemaal vol. Als zoiets op de weg gebeurt, kan je er vaak omheen rijden, maar die luxe hebben we op het spoor niet." Volgens Wienen moest de "puzzel van treinen en personeel opnieuw worden gelegd". En dat kon alleen door al het treinverkeer rond Utrecht Centraal stil te leggen.

Heeft de eerdere stroomstoring in Amsterdam er iets mee te maken?

Eerder op de dag was er in delen van Amsterdam ook een stroomstoring waardoor trams niet konden rijden en stoplichten uitvielen. Volgens ProRail zijn er geen signalen dat deze eerdere stroomstoring iets met de latere stroomstoring bij Abcoude te maken heeft.

Hoe is de storing opgelost?

Rond 21.15 uur waren de grootste problemen opgelost en konden de eerste treinen weer vertrekken vanaf Utrecht Centraal. Vervoerder NS heeft de plicht mensen thuis te brengen en zegt dat dit gisteravond uiteindelijk is gelukt. Volgens een woordvoerder van de NS waren daar wel wat extra treinen voor nodig, net als een paar taxi's.

Sinds vanmorgen rijdt al het treinverkeer rond Utrecht weer normaal, al kunnen sommige treinen de hele dag nog wel wat korter zijn omdat niet alle treinstellen gisteravond op de juiste plek stonden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl