Commerciële Amerikaanse maanlander verbrand, Japan hoopt vanmiddag op meer geluk
De Peregrine-maanlander van het Amerikaanse bedrijf Astrobotic is verbrand in de dampkring. De lander had de eerste commerciële landing op de maan moeten maken, maar dat is mislukt.
Op 8 januari werd de maanlander in Florida gelanceerd. Kort na de lancering werd duidelijk dat de Peregrine te kampen had met een brandstoflek, waardoor een maanlanding was uitgesloten. Later leek het brandstoflek mee te vallen en nam de hoop op een landing weer toe.
Uiteindelijk heeft de Peregrine door een ander probleem de maan niet bereikt. De lander volgde een enorme ellipsvormige route. Die bracht het ruimtevaartuig afwisselend in het pad van de maan en daarna weer naar de aarde. Specialisten concludeerden dat de lander bij zijn volgende rondje rond de aarde in de atmosfeer zou belanden.
Dit was de ellipsvormige baan die de Peregrine-maanlander volgde:
Dat gebeurde volgens Astrobotic uiteindelijk donderdagavond rond 22.00 uur. De maanlander is toen gecontroleerd neergestort boven de Stille Oceaan. Peregrine is opgebrand in de atmosfeer van de aarde, maakte het bedrijf bekend.
Volgens Astrobotic heeft de missie ondanks de problemen toch wat bruikbare gegevens opgeleverd, die kunnen helpen bij volgende vluchten richting de maan.
Later vandaag is het de beurt aan Japan: dat land wil een onbemand apparaat op de maan laten landen. De SLIM (Smart Lander for Investigating Moon) werd in september gelanceerd.
Het is de eerste missie van de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA naar het oppervlak van de maan. De landingspoging staat gepland voor 16.20 uur Nederlandse tijd. Als het JAXA lukt om de SLIM op de maan te laten landen, is Japan het vijfde land ooit dat daarin slaagt, na de Sovjet-Unie, de VS, China en India.
De SLIM wordt vooral ingezet om nieuwe technologie voor het landen te testen. De lander zou in staat moeten zijn om zeer nauwkeurig te landen: hij moet binnen 100 meter van de aangewezen landingsplek neerkomen. Bij eerdere maanlandingen landden de apparaten soms op tientallen kilometers van de beoogde locatie.
Als de Japanse technologie werkt, kan die helpen bij toekomstige missies naar de maan.