NOS Nieuws

Verladers boos over hoge toeslagen om Rode Zee te mijden

De toeslagen die containerrederijen in rekening brengen vanwege de gespannen situatie in de Rode Zee zijn veel te hoog. Dat zeggen verladers, importeurs en exporteurs die gebruikmaken van zeetransport. Zij vragen de Europese Commissie om in te grijpen, meldt het FD.

Containerrederijen vermijden de Rode Zee omdat Houthi's daar schepen aanvallen. Schepen varen daarom om, via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste punt van Afrika. De reis wordt zo veel langer en daarvoor brengen de rederijen extra kosten in rekening.

Maar die kosten zijn te hoog, vinden de bedrijven die de containers huren om hun goederen te transporteren.

Moeilijk te betalen

De extra kosten verschillen per rederij. "Soms gaat het wel om 1000 dollar toeslag per container", zegt een woordvoerder van de Nederlandse organisatie van verladers Evofenedex. "Dat is vooral voor kleinere bedrijven moeilijker te betalen."

De verladers zeggen dat de toeslag niet meer dan 200 dollar per container hoeft te bedragen. "Dan houden we rekening met extra brandstofkosten vanwege het omvaren, extra charterkosten voor het schip en administratieve kosten."

De Rode Zee loopt van het Suezkanaal naar Bab el Mandeb

De Europese organisatie voor verladers ESC wijst naar de toezichthouder op de zeevaart in de Verenigde Staten. Die zegt de containertarieven scherp te volgen en houdt binnenkort een hoorzitting over de toeslagen. En Europese Commissie zou een soortgelijke rol moeten gaan spelen.

De prijs voor het transport van een 40-voets container van Shanghai naar Rotterdam was volgens de Drewry-index donderdag 4951 dollar, een jaar geleden was dat nog 1888 dollar.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl