NOS NieuwsAangepast

Supermarkt Jumbo: 'Meer diefstal dan dat we winst maken'

Supermarktketen Jumbo ziet dat er meer gestolen wordt. Volgens de supermarkt gaat 1 procent van de omzet verloren door diefstal, zo'n 100 miljoen euro.

Jumbo-topman Ton van Veen is bezorgd: "Het aantal geconstateerde diefstallen is met 60 procent gestegen. We hebben het over honderden gevallen per week die bij ons bekend zijn. En dan zijn er waarschijnlijk nog een hoop niet bij ons bekend."

De topman benadrukt dat 1 procent op het geheel een flinke kostenpost is: "Als we dit bedrag in prijsverlaging zouden kunnen stoppen, dan profiteren al onze klanten hiervan."

Preventie én beloning

Ook zijn er zorgen over de onveilige situaties waarmee winkelpersoneel en klanten mee te maken krijgt. Deze maand worden al een aantal nieuwe methodes getest waarmee diefstal moet worden voorkomen.

Het bedrijf gaat extra maatregelen nemen, zoals meer cameratoezicht. Jumbo wil de pakkans vergroten door "slimmer te selecteren". Wat daarmee precies bedoeld wordt, is niet helemaal duidelijk.

Daarnaast denkt de supermarkt aan een beloningsysteem. Jumbo speelt met de gedachte klanten te belonen die wél alles netjes scannen, bijvoorbeeld met een korting.

Jumbo presenteerde vandaag de jaarcijfers. De omzet steeg in 2023 naar ruim 11 miljard euro, een stijging van 7,3 procent. De omzetgroei blijft daarmee wat achter bij die van andere supermarkten. Jumbo heeft nu een marktaandeel van 21 procent, iets minder dan vorig jaar.

De winstcijfers worden later bekend, maar Van Veen verwacht dat er in 2023 amper winst zal zijn: "We houden minder dan 1 procent over aan winst. We hebben dus meer diefstal dan dat we winst maken. En dat is niet gezond."

In 2023 werd de supermarkt geconfronteerd met sterk oplopende kosten. Ook in 2024 zal dit naar verwachting het geval zijn, onder andere door oplopende personeelskosten.

Terug naar de kern

Toch zegt de supermarkt de prijzen voor A-merken en huismerken niet verder te willen laten stijgen. De supermarkt moet weer worden "zoals Jumbo bedoeld is", staat in de persverklaring.

De supermarkt wil meer handelen in de geest van Karel van Eerd, voormalig directeur van het familiebedrijf die een jaar geleden overleed. Ton van Veen: "Karel heeft gebouwd tot een supermarkt die nu de tweede van het land is. We willen weer terug naar de kern: lage prijzen, groot assortiment, goede service."

Volgens de huidige topman betekent dit niet dat er afstand wordt genomen van Frits van Eerd, de zoon van Karel en voorganger van Van Veen. Hij is betrokken in een onderzoek naar witwassen. "Ook al staat hier nu even geen Van Eerd, ze zijn nog heel nauw betrokken bij het wel en wee van dit familiebedrijf, inclusief Frits." Colette Cloosterman-van Eerd is voorzitter van de raad van commissarissen, haar zus Monique bewaakt de cultuur van het concern.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl