Vlaamse mediareus DPG wil RTL Nederland overnemen voor 1,1 miljard
Mediabedrijf RTL Nederland komt mogelijk in Vlaamse handen. Het bedrijf heeft afspraken gemaakt voor een overname door DPG Media, dat onder meer de kranten AD, Volkskrant en nieuwswebsite NU.nl in bezit heeft. De Belgen willen 1,1 miljard euro betalen voor het bedrijf, meldt RTL.
Het delen van kennis en kunde zal veel opleveren, verwacht DPG Media, dat in België ook in de tv-wereld actief is. Het is daar al eigenaar van de grootste zendergroep (VTM) en het Franstalige deel van RTL. "Je hebt veel dezelfde uitdagingen. In België dalen de live televisiekijkcijfers ook en groeit streaming ook heel hard", zegt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.
DPG Media had eerder interesse in een overname van RTL. Dat ging niet door omdat RTL overnamegesprekken met Talpa voerde. Maar die overname werd tegengehouden door de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De combinatie van twee Nederlandse tv-bedrijven zou te machtig worden.
Journalistenvakbond NVJ vindt het nieuws een zeer onplezierige verrassing. "Wij zij hier zeer bezorgd over", zegt Thomas Bruning van de NVJ. "Al jaren wijzen wij op het hoog geconcentreerde medialandschap in Nederland. Dit zou nog een verdere vergroting van die concentratie betekenen. Dat is niet alleen voor de journalistiek een zorgelijke ontwikkeling. Het zou ook het Nederlandse publiek raken."
De titels van RTL en DPG bereiken volgens hem een heel groot deel van het Nederlandse publiek met journalistiek nieuws. "Op dit moment zijn alle titels absoluut onafhankelijk. Ook onder de DPG, waar al veel concentratie is, maar of dat gegarandeerd blijft, met name als er een overname door een derde partij zou zijn, dat moeten we de komende tijd gaan bekijken."
ACM 'volgt met belangstelling'
De ACM zegt de plannen met belangstelling te volgen. Een onderzoek start zodra de voorgenomen overname bij hen wordt gemeld. Ook de betrokken ondernemingsraden moeten nog een advies geven over de voorgenomen overname.
Als de toezichthouder deze overname wel goedkeurt, verandert er volgens RTL de komende jaren weinig. Er zullen geen banen of zenders verdwijnen. Ook de huidige ceo Sven Sauvé blijft aan. Omdat DPG in Nederland niet actief is op de tv-advertentiemarkt verwachten de partijen op dat vlak geen probleem met de ACM.
"Door onze krachten te bundelen creëren we een completer mediaconcern dat volop blijft investeren in lokale, innovatieve, impactvolle content en onafhankelijke journalistiek", zegt Sauvé. "En ik ben ook blij met het feit dat de naam RTL behouden blijft; het is een sterk merk en geliefd bij heel veel Nederlanders."