Een NS-trein op het spoor in het noorden van het land
NOS Nieuws

NS breidt dienstregeling uit: meer treinen tussen grote steden

De NS breidt met ingang van aanstaande zondag de dienstregeling uit. De spoorvervoerder zet vanaf zondag 10 december ruim 250 treinen per dag meer in. Tussen de grote steden gaan vier intercity's per uur rijden, ook in het weekend en in de daluren. In totaal rijdt de NS ruim 1800 extra treinen per week.

Op rustige momenten rijden straks juist minder treinen, zoals op het traject tussen Amsterdam en Almere Oostvaarders, en Utrecht Centraal en Woerden. Daar gaat het aantal sprinters in de daluren van vier naar twee. Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp, en Hoofddorp en Leiden gaat het aantal sprinters van vier naar twee op vrijdagen.

'Nieuw reisgedrag na corona'

De NS zegt dat de nieuwe dienstregeling "past bij het nieuwe reisgedrag na corona". Op vrijdagen zitten minder mensen in de trein, maar in de daluren en het weekend komen de reizigersaantallen weer richting het niveau van voor corona. Daarom wordt het aantal treinen ook in het weekend uitgebreid.

De spoorvervoerder signaleert dat dinsdagen en donderdagen "typische forensendagen" zijn geworden. In de nieuwe dienstregeling wordt daarom het aantal treinen opgevoerd van maandag tot en met donderdag.

De NS breidt ook het aantal nieuwe ICNG-intercity's uit. Er rijden nu veertien treinen van dit type (Intercity Nieuwe Generatie) door het land en dat wordt stapsgewijs uitgebreid. Op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda, en op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven wordt de nieuwe trein vaker ingezet. Volgend jaar worden ook testritten gedaan met de ICNG naar Leeuwarden en Groningen en naar Brussel.

Technisch personeel

De nieuwe treinen kampten de afgelopen tijd met storingen. De NS meldde in oktober dat ze niet veel beter presteerden op de hogesnelheidslijn dan de oude NS-treinen. Met fabrikant Alstom werd afgesproken dat er vanaf dit najaar elke week één nieuwe trein wordt geleverd. Begin 2026 zouden alle 99 nieuwe treinen dan in gebruik moeten zijn.

Het personeelstekort bij de NS neemt af. Vorig jaar moesten kantoormedewerkers worden ingezet als assistent-conducteurs om de uitval tegen te gaan. Op grote treinen moeten twee conducteurs aanwezig zijn. Wanneer die niet beschikbaar zijn, valt er een trein uit.

De NS meldt nu dat dankzij het aantrekken van nieuw treinpersoneel het kantoorpersoneel niet meer nodig is in de trein. De laatste assistent-conducteurs stoppen op 9 december. Wel noemt de NS de werving van nieuw personeel cruciaal voor de dienstregeling. De speciale aandacht gaat hiervoor naar het vinden van technisch personeel, zoals monteurs, meldt de vervoerder.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl